Met deze les leer je welke vervoersmiddelen niet zo duurzaam zijn maar ook hoe je wel zo duurzaam mogelijk kunt reizen. Leuke weetjes voor de aankomende zomervakantie.

Toekomstkunde les 102

Ola Jennersten / WWF-Sweden

De zomervakantie komt eraan! Dat betekent veel reizen naar leuke bestemmingen. Maar wist je dat sommige vervoersmiddelen beter zijn voor het milieu? In deze les leer je welke manieren van reizen het meest duurzaam zijn voor onze aarde.

Groep 5 en 6

Kinderen leren over duurzame vervoersmiddelen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste afbeeldingen die aangekruist moeten zijn:
- Spindotterbloem
- Visarend
- Ree
- Bever

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje klassikaal van 13:16 tot 14:45.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.


Het filmpje gaat over de visarend in het natuurgebied van De Biesbosch.

Onderzoek van Janouk

Bespreek of leg indien nodig deze moeilijke woorden uit.

Opdracht 4

De antwoorden per categorie die doorgestreept moeten worden (en dus fout zijn):

Broedplaats: vlak bij de grond
Soort voedsel: eet zoutwater
Voedsel: raapt dode vissen van de oever
Bescherming: mensen zijn verboden
Migratie: komt vanuit Azië om te overwinteren

Opdracht 5

Bij deze opdracht gaan de kinderen bezig met het bedenken van een toneelstukje over de visarend. Eén leerling speelt de boswachter en een andere leerling speelt Janouk na. Ze observeren zogenaamd een nest met visarenden, net zoals in het filmpje. Ze moeten samen een dialoog gaan bedenken tussen de boswachter en Janouk die vragen stelt. De boswachter vertelt feitjes aan Janouk en Janouk stelt wat vragen. Ze kunnen de informatie uit de les halen van de voorgaande opdrachten of op internet aanvullende informatie zoeken. Met deze informatie kunnen ze gaan opschrijven wie wat wanneer gaat zeggen.

Opdracht 6

De kinderen kunnen eventueel eerst hun toneelstukje oefenen en daarna echt spelen voor andere groepjes of voor de klas. Ze kunnen eventueel ook voorwerpen gebruiken om het nog meer tot leven te laten komen.

Als je nog niet klaar bent met de Biesbosch:

De kinderen kunnen op zoek naar andere dieren en planten die in De Biesbosch te vinden zijn. Ze kunnen kijken op de websites np-debiesbosch.nl of beleefdebiesbosch.nl voor informatie over de natuur in De Biesbosch. De dier- en plantensoorten die ze gevonden hebben, schrijven ze op en kunnen dat daarna met een andere klasgenoot delen.

Groep 7 en 8

Kinderen leren over duurzame vervoersmiddelen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste afbeeldingen die aangekruist moeten zijn:
- Spindotterbloem
- Zeearend
- Ree
- Bever

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje klassikaal van 13:16 tot 14:45.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Het filmpje gaat over de visarend in het natuurgebied van De Biesbosch.

Onderzoek van Janouk

Bespreek of leg indien nodig deze moeilijke woorden uit.

Opdracht 4

De antwoorden per categorie die doorgestreept moeten worden (en dus fout zijn):
Broedplaats: vlak bij de grond
Soort voedsel: eet zoutwater
Voedsel: raapt dode vissen van de oever
Bescherming: mensen zijn verboden
Migratie: komt vanuit Azië om te overwinteren

Opdracht 5

Bij deze opdracht gaan de kinderen bezig met het maken van een poster over de visarend en waarom deze beschermd moet worden in De Biesbosch. Hiervoor hebben ze een wit vel papier nodig. Ze kunnen nadenken over de vragen op het lesblad om een idee te krijgen wat ze op de poster kunnen zetten. Ook mogen ze op de poster tekeningen maken of andere leuke weetjes opschrijven of opschrijven waarom ze vinden dat de visarend moet blijven in De Biesbosch. Er staat op het lesblad ook een stappenplan die de kinderen opweg helpt om de poster te maken.

Opdracht 6

De kinderen mogen hun poster aan elkaar of voor de klas presenteren. Zorg dat ze duidelijk vertellen over waarom de visarend beschermd moet worden in De Biesbosch.
Enkele redenen waarom de visarend goed is voor De Biesbosch:
- Meer verschillende soorten in Nederland bevordert het behoud en herstel van de natuur in Nederland
- Zorgt voor nog meer biodiversiteit (soorten rijkheid) en trekt ook andere soorten vogels aan in het leefgebied.
- De visarend is een goed meetpunt voor de kwaliteit van het watergebied. Plots minder visarenden kan laten zien dat er een verstoring of bedreiging in het watergebied is.
- Goed voor onderzoek van nieuwe diersoorten in Nederland en onderzoek naar de visarend zelf.

 

Als je nog niet klaar bent met de Biesbosch:

De kinderen kunnen opzoek naar andere dieren en planten die in De Biesbosch te vinden zijn. Ze kunnen kijken op de websites np-debiesbosch.nl of beleefdebiesbosch.nl voor informatie over de natuur in De Biesbosch. De dier- en plantensoorten die ze gevonden hebben, schrijven ze op en kunnen dat daarna met een andere klasgenoot delen.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.