Van dino's naar toekomstdieren

Toekomstkunde les 104

Richard Barrett / WWF-UK

Kinderen leren hoe plant- en diersoorten zich door de jaren heen hebben aangepast aan hun veranderende omgeving.
Ze denken na over hoe hun lievelingsdier zich over 100 jaar vanaf nu zou kunnen aanpassen.

Groep 5 en 6

Kinderen leren hoe plant- en diersoorten zich door de jaren heen hebben aangepast aan hun veranderende omgeving.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen kunnen de volgende dingen opschrijven:
Aanpassen
Veranderen
Mensapen
Verbeteren

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje met Janouk klassikaal.


Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Onderzoek van Janouk

Bespreek of leg indien nodig deze moeilijke woorden uit.

Opdracht 4

Dier                   Hoe veranderd
Stekelvarken      grotere stekels gekregen
Octopus             betere camouflage
Gifkikkers           fellere kleuren
Gazellen             sneller en bewegelijker

Opdracht 5

Laat de kinderen nadenken over hoe de wereld om ons heen veranderd en hoe het gekozen dier zich daarop aan zou passen.

Als je nog niet klaar bent met de Europese bizons:

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje met Janouk klassikaal.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Laat ze het filmpje bekijken van Janouk die in gesprek is met een medewerker van Artis over het behoud van diersoorten.
Hoe zouden de kinderen bedreigde diersoorten willen redden?

Groep 7 en 8

Kinderen leren hoe plant- en diersoorten zich door de jaren heen hebben aangepast aan hun veranderende omgeving.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen kunnen de volgende dingen opschrijven:
Aanpassen
Veranderen
Mensapen
Verbeteren

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje met Janouk klassikaal.


Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Onderzoek van Janouk

Bespreek of leg indien nodig deze moeilijke woorden uit.

Opdracht 4

Dier                  Hoe veranderd                    Waarom
Stekelvarken     grotere stekels gekregen      meer natuurlijke vijanden
Octopus            betere camouflage               meer natuurlijke vijanden
Gifkikkers         fellere kleuren                      om roofdieren te waarschuwen
Gazellen           sneller en bewegelijker         beter te ontsnappen aan roofdieren

Opdracht 5

Laat de kinderen nadenken over hoe de wereld om ons heen veranderd en hoe het gekozen dier zich daarop aan zou passen.

Opdracht 6

De kinderen gaan de quizzen aan elkaar uitwisselen en die van elkaar spelen. Om de beurt wordt er een kaart getrokken en leest het kind de vraag en mogelijke antwoorden voor. Daarna schrijven de anderen in het groepje een antwoord op. Als het antwoord juist is, krijgt het kind een punt. Alle groepjes kunnen meerdere quizzen spelen en de punten bijhouden. Degene met de meeste punten wint!

 

Als je nog niet klaar bent met de Europese bizons:

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje met Janouk klassikaal.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Laat ze het filmpje bekijken van Janouk die in gesprek is met een medewerker van Artis over het behoud van diersoorten.
Hoe zouden de kinderen bedreigde diersoorten willen redden?

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.