Nep-reddingen

Toekomstkunde les 107

Een koe die wordt gered van het ijs of een kat uit de boom: daar worden mensen blij van! Maar niets is minder waar... Op social media verschijnen er steeds vaker video's van nep-reddingen. Hoe zit dat dan precies? En hoe kun je dit herkennen? Dat leert jouw klas tijdens deze les. De leerlingen gaan als echte presentators en presentatrices een script schrijven voor hun eigen TikTok video.

Groep 5 en 6

Kinderen leren hoe je nep-reddingen herkent en schrijven een script voor hun eigen TikTok-video als tegengeluid.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Bespreek de stellingen eventueel klassikaal of laat de kinderen hierover praten in tweetallen of groepjes.

Opdracht 2

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 107: nep-reddingen’. Bekijk de video eventueel klassikaal op het digibord. De kinderen kunnen de video ook zelf opzoeken. Lees eventueel gezamenlijk het artikel.

Opdracht 4

A. Hier herken je een nep-redding aan: 

  1. De maker is geen betrouwbare dierenorganisatie.
  2. De maker heeft veel reddingsfilmpjes die op elkaar lijken.
  3. De maker heeft veel filmpjes van hetzelfde dier.
  4. De noodsituatie klopt niet, omdat dit niet echt kan gebeuren bij het dier.
  5. De filmpjes zijn heel erg bewerkt of vanuit verschillende hoeken gefilmd.

B. De tweede situatie is een nep-redding.

C. Deze noodsituatie klopt niet, omdat dit niet echt kan gebeuren bij het dier. Het aapje heeft zichzelf niet ingegraven in het zand, maar is door mensen ingegraven.

Tip: volgens de organisatie World Animal Protection moet je het volgende doen bij het zien van een nep-redding: 

  • Stop met kijken. Like, reageer en deel het filmpje niet. Zo voorkom je dat je de video verder verspreidt.
  • Rapporteer de video op het betreffende platform.
  • Maak melding bij de Social Media Animal Cruelty Coalition, zodat ze nog meer informatie kunnen verzamelen en hiermee sociale media kunnen oproepen actie te ondernemen.

 

Opdracht 5

In deze opdracht schrijven kinderen een script voor een TikTok-video. Hierin is het belangrijk dat ze vertellen hoe je een nep-redding herkent en wat je moet doen als je er een ziet. Bespreek van tevoren met de kinderen wat een script is.

Opdracht 6:

Laat de kinderen hun script presenteren alsof ze zelf presentator zijn van de TikTok-video. Dit kan in tweetallen, groepjes of vraag iemand voor de klas. De klasgenoten mogen tips en tops geven.

Als je nog niet klaar bent met nep-reddingen:

De kinderen kunnen bij deze opdracht hun TikTok-video echt maken. Hiervoor hebben ze een telefoon nodig. De opdracht is ook optioneel om thuis uit te voeren.

Groep 7 en 8

Kinderen leren hoe je nep-reddingen herkent en wat je moet doen als je er een tegenkomt. Ze schrijven een script voor hun eigen TikTok-video als tegengeluid.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Discussieer eventueel klassikaal over de stellingen of laat de kinderen hierover praten in tweetallen of groepjes.

Opdracht 2

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 107: nep-reddingen’. Bekijk de video eventueel klassikaal op het digibord. De kinderen kunnen de video ook zelf opzoeken. Lees eventueel gezamenlijk het artikel.

Opdracht 4

A.

  • Situatie 1: De video is afkomstig van een onbetrouwbare organisatie.
  • Situatie 2: Deze noodsituatie klopt niet, omdat dit niet echt kan gebeuren bij het dier. Het aapje heeft zichzelf niet ingegraven in het zand, maar is door mensen ingegraven. Ook wordt er gelijk om geld gevraagd.
  • Situatie 3: De opname is heel erg bewerkt. Daaraan zie je dat er meer aandacht besteed is aan het maken van de video, dan aan het redden van de rund.

 

B.

Volgens organisatie World Animal Protection moet je het volgende doen bij het zien van een nep-redding:

  • Stop met kijken, like, reageer en deel het filmpje niet. Zo voorkom je dat je de video verder verspreidt.
  • Rapporteer de video op het betreffende platform.
  • Maak melding bij de Social Media Animal Cruelty Coalition, zodat we nog meer informatie kunnen verzamelen en hiermee sociale media kunnen oproepen actie te ondernemen.
Opdracht 5

In deze opdracht schrijven kinderen een script voor een TikTok-video. Hierin is het belangrijk dat ze vertellen hoe je een nep-redding herkent en wat je moet doen als je er een ziet.

Opdracht 6

Laat de kinderen hun script presenteren alsof ze zelf presentator zijn van de TikTok-video. Dit kan in tweetallen, groepjes of vraag iemand voor de klas. De klasgenoten mogen tips en tops geven.

Als je nog niet klaar bent met nep-reddingen:

De kinderen kunnen bij deze opdracht hun TikTok-video echt maken. Hiervoor hebben ze een telefoon nodig. De opdracht is ook optioneel om thuis uit te voeren.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Les 92: Speelgoed of speelfout?

Kinderen leren over plastic speelgoed
Meer info
Peter Chadwick

Flying rhinos: de 250e zwarte neushoorn verhuisd

Het Black Rhino Range Expansion Project (BRREP) van WWF en partners in Zuid-Afrika voltooide onlangs met succes de translocatie van 20 zwarte neushoorns naar een nieuw leefgebied. Daaronder bevond zich de 250e neushoorn die veranderde van leefgebied. De 20e verjaardag van dit succesvolle project kreeg daarmee een feestelijk tintje.
Meer info
All Department of Forests and Park Services or DoFPS, MoENR Bhutan

Bhutan meldt forse toename van het aantal sneeuwluipaarden

Voor de tweede keer vond in Bhutan een nationale sneeuwluipaardentelling plaats. Uit de data blijkt dat er 134 sneeuwluipaarden leven in het land, tegen 96 bij de eerste telling in 2016. Een toename van bijna 40 procent! Het onderzoek werd in 2022 uitgevoerd door meer dan 70 rangers, besloeg 9000 km2 en maakte gebruik van 310 state-of-the-art wildcamera-sets.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.