Superstormen
Toekomstkunde les 109Een orkaan in de Verenigde Staten, extreme regenval in Frankrijk en Spanje… wat is er aan de hand met het weer? Ontdek waardoor er steeds vaker extreem weer is, wat de gevolgen hiervan zijn en wat we hiertegen kunnen doen.
Groep 5 en 6
Kinderen leren dat klimaatverandering zorgt voor extreem weer. En ze ontdekken hoe ze dit tegen kunnen gaan.
Extra informatie bij deze les
De leerlingen denken na over wat er gebeurt bij extreme stormen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken aan:
- (Grote) hagelstenen
- Extreem veel regen
- Overstromingen
- Orkanen
- Harde wind
Je kunt ook wat vertellen over windkracht:
- Hoe hard de wind waait, wordt aangegeven met windkracht gevolgd door een cijfer.
- Windkracht 6/7 is een stevige wind.
- Vanaf windkracht 9 spreken we van storm. Dan is de gemiddelde windsnelheid tussen de 75 en 88 kilometer per uur.
- Windkracht 12 staat voor een orkaan, dit komt in ons land bijna nooit voor.
- Op Barrow Island, een eiland ten noordwesten van Australië, werd de meest krachtige windstoot ooit gemeten: 408 km/uur.
De kinderen bekijken een filmpje over de overstromingen in Valencia. Je kunt hierbij vertellen dat de afgelopen maand veel extreme stormen zijn geweest, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, zoals de orkaan Milton die over Florida raasde.
Andere filmpjes die je hierbij kan laten zien:
De kinderen denken na over de gevolgen van extreem weer. Probeer ze hierbij aan te moedigen om niet alleen aan gevolgen voor mensen te denken, maar ook voor de natuur en dieren.
Antwoorden kunnen zijn:
Gevolgen van harde wind:
- Omgewaaide bomen en verwoest leefgebied voor mensen en dieren.
- Vliegtuigen die niet kunnen vliegen.
- Gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld in het verkeer.
- Verwoesting van de natuur
Gevolgen van veel regen:
- Oogst die mislukt.
- Schade aan huizen/auto's.
- Gevaarlijke situaties door overstromingen.
- Verwoesting van de natuur.
Gevolgen van droogte en hitte:
- Sterfte onder bepaalde diersoorten.
- Te weinig water/voedsel.
De leerlingen gaan aan de slag om een poster te maken waarmee ze mensen bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering.
Moedig ze aan een slogan te bedenken. Je kunt ook voorbeelden van posters laten zien, zoals die gemaakt zijn voor de wedstrijd 'Posters for the Planet'.
Groep 7 en 8
Kinderen leren waarom er steeds vaker extreem weer is. En wat ze hieraan kunnen doen.
Extra informatie bij deze les
De leerlingen denken na over wat er gebeurt bij extreme stormen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken aan:
- (Grote) hagelstenen
- Extreem veel regen
- Overstromingen
- Orkanen
- Harde wind
Je kunt ook wat vertellen over windkracht:
- Hoe hard de wind waait, wordt aangegeven met windkracht gevolgd door een cijfer.
- Windkracht 6/7 is een stevige wind
- Vanaf windkracht 9 spreken we van storm. Dan is de gemiddelde windsnelheid tussen de 75 en 88 kilometer per uur.
- Windkracht 12 staat voor een orkaan, dit komt in ons land bijna nooit voor.
- Op Barrow Island, een eiland ten noordwesten van Australië, werd de meest krachtige windstoot ooit gemeten: 408 km/uur.
De kinderen bekijken een filmpje over de overstromingen in Valencia. Je kunt hierbij vertellen dat de afgelopen maand veel extreme stormen zijn geweest, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, zoals de orkaan Milton die over Florida raasde.
Andere filmpjes die je hierbij kan laten zien:
De kinderen denken na over de gevolgen van extreem weer. Probeer ze hierbij aan te moedigen om niet alleen aan gevolgen voor mensen te denken, maar ook voor de natuur en dieren.
Antwoorden kunnen zijn:
Gevolgen van harde wind:
- Omgewaaide bomen en verwoest leefgebied voor mensen en dieren.
- Vliegtuigen die niet kunnen vliegen.
- Gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld in het verkeer.
Gevolgen van veel regen:
- Oogst die mislukt.
- Schade aan huizen/auto's.
- Gevaarlijke situaties door overstromingen.
- Verwoesting van de natuur.
Gevolgen van droogte en hitte:
- Sterfte onder bepaalde diersoorten.
- Te weinig water/voedsel.
De kinderen tekenen een stripverhaal over een superstorm. Denk mee over welke oorzaken van klimaatverandering ze kunnen tekenen: tekenen ze een file? Een grote fabriek? En welke oplossingen kunnen ze tekenen? Denk aan: zonnepanelen, fietsende mensen, iemand met twintig truien aan en de verwarming laag...