Red de walrus

Toekomstkunde les 110

Walrussen zijn echte kuddedieren die in de koude zeeën rond de Noordpool leven. Je ziet ze vaak gezellig tegen elkaar aan liggen op een ijsschots. Door de klimaatcrisis en de opwarming van de aarde is het leefgebied van dit dier aan het veranderen. Het ijs smelt, en de walrus moet steeds vaker aan land komen om uit te rusten.

Groep 5 en 6

Je leert over de walrus en hoe je die kan beschermen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen tekenen zichzelf naast een walrus. Een mannetjes walrus komt tot boven de schouder van een volwassene (zie hieronder). Laat in de klas eerst zien hoe groot een walrus is. Wijs het aan bij jezelf, of plak bijvoorbeeld een post-it op de muur.

 

Walrus grootte.png

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 

Opdracht 4

De leerlingen denken na over oplossingen zodat walrussen rust kunnen vinden. Een paar antwoorden kunnen zijn:

  • Een paar walrusgebieden aanwijzen en deze verboden toegang maken voor mensen.
  • Zorgen dat het ijs niet meer smelt (klimaatverandering tegengaan).
  • Zorgen dat wanneer een walrus ergens komt rusten, dat gebied afgezet en bewaakt wordt.
  • Mensen leren dat ze walrussen met rust moeten laten. 
Opdracht 6

De leerlingen maken een kleurplaat voor de walrus. Hiermee kan jullie hele klas een walrus winnen voor in de kerstboom van Dille & Kamille: Walter de walrus. Maak een foto van een tafel met al jullie kleurplaten en stuur deze op naar toekomstkunde@wwf.nl.


Let op: doe dit vóór 16 december.

 

Walter-de_Walrus-02.jpg

 

Groep 7 en 8

Je leert over de walrus en waar deze door wordt bedreigd.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen tekenen zichzelf naast een walrus. Een walrus komt tot boven de schouder bij een volwassene. Laat in de klas eerst zien hoe groot een walrus is. Wijs het aan bij jezelf, of plak bijvoorbeeld een post-it op de muur.

 

Walrus grootte.png

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 

Opdracht 4

De leerlingen denken na over oplossingen zodat walrussen rust kunnen vinden. Een paar antwoorden kunnen zijn:

  • Een paar walrusgebieden aanwijzen en deze verboden toegang maken voor mensen.
  • Zorgen dat het ijs niet meer smelt (klimaatverandering tegengaan).
  • Zorgen dat wanneer een walrus ergens komt rusten, dat gebied afgezet en bewaakt wordt.
  • Mensen leren dat ze walrussen met rust moeten laten. 
Opdracht 6

De leerlingen schrijven een gedicht voor de walrus. Om ze te helpen met rijmen, kunnen ze gebruikmaken van het rijmwoordenboek van Van Dale of Mick’s Rijmwoordenboek.

Maak een foto van de gedichten of stuur ze als Word-document naar toekomstkunde@wwf.nl, en wie weet winnen jullie Walter de walrusjes voor jullie hele klas!

Let op: stuur het in vóór 16 december.

Walter-de_Walrus-02.jpg

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Teo Lucas / Gigante Azul / WWF

Terugblik: Arctic Noise

De petitie tegen geluidsoverlast onder water is internationaal meer dan 65.000 keer getekend!
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.