Inheemse bevolking

Toekomstkunde les 112

Inheemse volkeren staan dicht bij natuur. In deze les leren we anders naar onze omgeving te kijken, door de ogen van inheemse volkeren. Want als het aankomt op natuur, kunnen we ontzettend veel van hen leren!

Groep 5 en 6

Je leert hoe parkrangers de natuur beschermen

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen verbinden de inheemse volkeren aan het gebied waar ze wonen. 

De goede antwoorden zijn: 

Sateré Mawé - Brazilië (in het Amazone regenwoud)

Inuit - Canada

Sami - Noorwegen (hoewel ze eigenlijk in Lapland wonen, wat zich uitstrekt over het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland)

Masai - Midden-Afrika

Aboriginals - Australië

Opdracht 2

De video is hier te vinden. Bespreek ook met de kinderen waarom het regenwoud zo belangrijk is.

Praat daarna in tweetallen of klassikaal over wat er zou gebeuren als winkels weggehaald zouden worden, daar zijn we hier ook van afhankelijk voor ons eten. Wat gebeurt er dan? We moeten verder weg eten halen, misschien is er wel niet meer genoeg voor iedereen?

Opdracht 4

Kinderen stellen zich voor dat zij de eerste bewoners van Nederland zijn. Er zijn geen winkels, alleen natuur. Ze omcirkelen welke planten en dieren in Nederland belangrijk zijn om te overleven.

Als ze dit omcirkeld hebben, bespreek dan dat ze eigenlijk alles hadden kunnen omcirkelen. 

Een tulp kun je niet eten, maar zonder tulpen, geen bijen, en zonder bijen geen graan, zonder graan geen brood (en ook geen voer voor kippen) etc. 

De kinderen worden ook aangemoedigd na te denken over welke kleding ze zouden dragen. Overleven gaat om meer dan eten en drinken, je moet je ook warm genoeg aan kunnen kleden. Waar is kleding van gemaakt? Wat heb je dus nog meer nodig om te overleven?

Opdracht 5

Kinderen tekenen een kort stripverhaal over balans in de natuur. Ze denken na over wat zij hier van de natuur nemen - bijvoorbeeld eten, of kleding - en hoe ze hier iets in terug kunnen doen voor de natuur. 
Denk met ze mee. Als bedankje voor de kleding die je draagt, kun je beloven er goed voor te zorgen en als je iets niet meer past, het door te geven. 
Of als je appels koopt, de schillen bijvoorbeeld in de groenbak doen, zodat die weer dienen als compost voor nieuwe planten. 

Nog niet klaar met inheemse volkeren?

In de les hebben jullie bedacht hoe het zou zijn om de eerste bewoners van Nederland te zijn. Maar als jullie in het hier en nu een tribe zouden vormen, wat zijn dan jullie regels, gewoontes en tradities? 
Hoe gaan jullie om met de natuur en met elkaar? 

Jullie kunnen dit klassikaal bespreken of in kleine groepjes. Je kan ieder groepje een onderwerp geven: 

1. Hoe zorgen we voor onze leefomgeving? (denk aan geven en nemen)

2. Welke regels spreken we samen af wat betreft hoe we met elkaar en andere mensen omgaan? (denk aan: we pesten niet, we troosten iemand altijd als diegene pijn of verdriet heeft)

3. Wat is onze naam, onze kleuren en onze vlag? (wat bindt ons?)

4. Wat zijn onze gewoontes en tradities? (denk aan: hoe vieren we iets? hoe bedanken we ergens voor?)

 

Schrijf dit op een groot vel, laat alle leerlingen hun naam erbij schrijven en hang het ergens op in de klas.

Groep 7 en 8

Je leert over hoe rangers de natuur beschermen

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen verbinden de inheemse volkeren aan het gebied waar ze wonen. De goede antwoorden zijn: 

Sateré Mawé - Brazilië (in het Amazone regenwoud)

Inuit - Canada

Sami - Noorwegen (hoewel ze eigenlijk in Lapland wonen, wat zich uitstrekt over het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland)

Masai - Midden-Afrika

Aboriginals - Australië

Opdracht 2

De video is hier te vinden. Bespreek ook met de kinderen waarom het regenwoud zo belangrijk is.

Praat daarna in tweetallen of klassikaal over wat er zou gebeuren als winkels weggehaald zouden worden, daar zijn we hier ook van afhankelijk voor ons eten. Wat gebeurt er dan? We moeten verder weg eten halen, misschien is er wel niet meer genoeg voor iedereen?

Opdracht 4

Kinderen stellen zich voor dat zij de eerste bewoners van Nederland zijn. Er zijn geen winkels, alleen natuur. Wat hebben ze nodig om te overleven? 

Overleven gaat om eten en drinken, maar ook bijvoorbeeld beschutting en kleding. Probeer de kinderen op weg te helpen: 

- Wat heb je nodig om brood te maken? En wat heeft bijvoorbeeld graan nodig om te groeien? (denk aan: water en licht, maar ook bijen voor bestuiving)

- Wat voor kleding heb je in ons klimaat nodig? En waar wordt kleding van gemaakt? 

- Waar zou je wonen? En wat heb je daarvoor nodig? 

Opdracht 5

Kinderen tekenen een kort stripverhaal over balans in de natuur. Ze denken na over wat zij hier van de natuur nemen - bijvoorbeeld eten, of kleding - en hoe ze hier iets in terug kunnen doen voor de natuur. 

Denk met ze mee. Als bedankje voor de kleding die je draagt, kun je beloven er goed voor te zorgen en als je iets niet meer past, het door te geven. 
Of als je appels koopt, de schillen bijvoorbeeld in de groenbak doen, zodat die weer dienen als compost voor nieuwe planten. 

Nog niet klaar met inheemse volkeren?

In de les hebben jullie bedacht hoe het zou zijn om de eerste bewoners van Nederland te zijn. Maar als jullie in het hier en nu een tribe zouden vormen, wat zijn dan jullie regels, gewoontes en tradities? 
Hoe gaan jullie om met de natuur en met elkaar? 

Jullie kunnen dit klassikaal bespreken of in kleine groepjes. Je kan ieder groepje een onderwerp geven: 

1. Hoe zorgen we voor onze leefomgeving? (denk aan geven en nemen)

2. Welke regels spreken we samen af wat betreft hoe we met elkaar en andere mensen omgaan? (denk aan: we pesten niet, we troosten iemand altijd als diegene pijn of verdriet heeft)

3. Wat is onze naam, onze kleuren en onze vlag? (wat bindt ons?)

4. Wat zijn onze gewoontes en tradities? (denk aan: hoe vieren we iets? hoe bedanken we ergens voor?)

Schrijf dit op een groot vel, laat alle leerlingen hun naam erbij schrijven en hang het ergens op in de klas.

Handig overzicht!

Alle lessen op een rijtje

Wil je alle lessen van Toekomstkunde inzien? We hebben ze voor je gesorteerd op onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld al lessen inplannen voor een ander moment in het schooljaar.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

naturepl.com / Andy Rouse / WWF

Vier tijgerwelpjes gespot in Maleisië

Tijgerbeschermers in Maleisië maakten onlangs een sprong van blijdschap: op de geheugenkaart van één van de cameravallen die in het Maleisische regenwoud waren opgesteld, stonden nieuwe beelden van een tijgerin met maar liefst 4 welpen!
Meer info
Elke van Gils

Vier zwarte neushoorns verhuizen naar nieuw leefgebied

Vier zwarte neushoornstieren zijn in noordelijk Kwa-Zulu Natal in Zuid-Afrika verhuisd naar een nieuw leefgebied.
Meer info
Emmanuel Rondeau / WWF France

Latijns-Amerikaanse regeringen moeten aan de bak voor de jaguar

WWF lanceerde op 3 februari de internationale #JaguarKing-campagne om 14 regeringen in Latijns-Amerika aan te sporen om hun belofte over de Jaguar Roadmap 2030 na te komen. Deze routekaart werd in 2018 van kracht om de grootste katachtige van Amerika en zijn leefgebied beter te beschermen en om gemeenschappen in jaguargebieden te helpen om samen te leven met de jaguar. Drie jaar na het commitment van de landen zijn echter nog nauwelijks vorderingen gemaakt.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.