Films over de natuur

Toekomstkunde les 40

Conor McDonnel /WWF-UK

Bioloog en filmmaker Sir David Attenborough (96) heeft meer dan 100 natuurfilms geproduceerd en van spectaculair commentaar voorzien.

Met deze les ontdekken kinderen de kracht van natuurfilms en documentaires. Ze gaan zelf een fragment van een voice-over voorzien!

Groep 5 en 6

Kinderen denken na over natuurfilms en bedenken wat ze zelf zouden willen filmen. Ze maken kennis met David Attenborough en begrijpen dat natuurfilms goed een verhaal kunnen overbrengen. Vervolgens schrijven ze een eigen voice-over die ze gaan voordragen.

Opdracht 1

De meeste kinderen zullen wel eens natuurfilms hebben gezien. Laat hen in deze opdracht nadenken over welk dier of welke plek in de natuur zij zouden willen filmen. Misschien hebben ze wel een favoriet dier waar ze een film over zouden willen maken.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Laat de kinderen het filmpje bekijken en de tekst eronder lezen. Praat er eventueel over.

Opdracht 5

Het filmpje is hier te vinden, of laat de kinderen naar wwf.nl/bron en vervolgens 'Les 40' gaan.

Het betreft een klein stukje film waar nog geen voice-over onder staat. Laat de kinderen dit individueel of in tweetallen maken. Dit kan op de computer of gewoon geschreven. Kinderen kunnen beschrijven wat er gebeurt, weetjes over het luipaard vertellen of iets zeggen over bedreigingen van de natuur. Je kunt de kinderen op weg helpen door het filmpje klassikaal te tonen en er zelf voorbeeldzinnen bij te vertellen.

Opdracht 6

Het is leuk om een aantal kinderen de kans te geven om hun voice-over live te laten horen in de klas. Speel het filmpje af op het digibord en laat kinderen de voice-over verzorgen. Ze kunnen dit ook in groepjes rondom een computer doen

Michael Patrick O’Neill

Groep 7 en 8

Kinderen denken na over natuurfilms en stappen zelf in de rol van een filmmaker. Ze maken kennis met David Attenborough en begrijpen dat natuurfilms goed een verhaal kunnen overbrengen. Vervolgens schrijven ze een eigen voice-over met een belangrijke boodschap, die ze gaan voordragen voor de klas.

Opdracht 1

Meeste kinderen zullen wel eens natuurfilms hebben gezien. Laat hen in deze opdracht nadenken over welk dier of welke plek in de natuur zij zouden willen filmen. Misschien hebben ze wel een favoriet dier waar ze een film over zouden willen maken.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Laat de kinderen het filmpje bekijken en de tekst eronder lezen. Praat er eventueel over.

Opdracht 5

Het filmpje is hier te vinden, of laat de kinderen naar wwf.nl/bron en vervolgens 'Les 40' gaan.

Het betreft een klein stukje film waar nog geen voice-over onder staat. Laat de kinderen dit individueel of in tweetallen maken. Dit kan op de computer of gewoon geschreven. Kinderen kunnen beschrijven wat er gebeurt, weetjes over het luipaard vertellen of iets zeggen over bedreigingen van de natuur. Je kunt de kinderen op weg helpen door het filmpje klassikaal te tonen en er zelf voorbeeldzinnen bij te vertellen.

Opdracht 6

Het is leuk om een aantal kinderen de kans te geven om hun voice-over live te laten horen in de klas. Speel het filmpje af op het digibord en laat kinderen de voice-over verzorgen. Ze kunnen dit ook in groepjes rondom een computer doen.

Leeuwin kijkt naar gnoes en zebra's Martin Harvey / WWF

Tip: video's bekijken

Het internet staat vol met leuke en leerzame natuurfilms. Je kan deze les uitbreiden door samen een deel van een natuurfilm te bekijken, bij voorkeur met de voice-over van David Attenborough.

Op YouTube vind je een aantal fragmenten, waaronder:

Video van zeedieren die op jacht gaan

Video van stokstaartjes die een vogel foppen

 

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.