Dieren voor ons vermaak

Toekomstkunde les 42

In Nederland zijn sinds 2015 wilde dieren verboden in het circus. Shows met dieren in dierenparken zijn niet verboden, omdat deze als 'educatief' bestempeld worden.

Deze les zoomt verder in op het vermaak dat wij mensen soms zoeken bij dieren. Kinderen leren over een robot-dolfijn die uitgevonden is met het doel echte dolfijnen niet meer in te zetten voor shows. Welke mogelijkheden biedt dat nog meer voor de toekomst?

Groep 5 en 6

Kinderen leren over de verschillende bedreigingen die de zeeschildpad heeft. Ze leren meer over een nieuwe oplossing met GPS-chips. Vervolgens verzinnen ze zelf een oplossing voor een van de zelfgekozen bedreigingen. Dit verwerken ze in een infographic.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Indien nodig kun je de kinderen helpen door hen over het circus van vroeger vertellen, welke dieren er werden gebruikt en de kunstjes die zij moesten doen.

Opdracht 2

De video van het Jeugdjournaal is hier te vinden. Kinderen kunnen zelf rechtsboven zoeken met het woord: ‘robotdolfijn’

Opdracht 4

Laat de kinderen nadenken over wat het leven in gevangenschap doet met dolfijnen en zeeleeuwen. Vinden deze dieren het leuk om kunstjes te doen? En wat leer je daar als toeschouwer van? Laat hen overwegen of dingen als vermaak en leren belangrijker zijn dan het welzijn van dieren die in deze parken worden ingezet en of dat eigenlijk wel fijn is vergeleken met het leven dat deze dieren in het wild hebben.

Opdracht 5

De opdracht verwerkt het geleerde uit opdrachten 1 t/m 4. Laat hen de stappen van de show uitwerken zodat alle onderdelen: ‘trucjes, leren, bedreigingen en oplossingen’ aan bod komen.

Laat tweetallen hun programma’s ruilen en bekijken. Het is ook leuk als een aantal programma’s klassikaal worden gepresenteerd.

Groep 7 en 8

Kinderen leren waarom zeeschildpadden bedreigd worden. Ze leren dat naast het leegroven van schildpadnesten er nog meer bedreigingen zijn. Ze gaan zelf aan de slag met het bedenken van een oplossing voor een bedreiging van de zeeschildpad. Dit verwerken ze in een stripverhaal.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Indien nodig kun je de kinderen helpen door hen over het circus van vroeger vertellen, welke dieren er werden gebruikt en de kunstjes die zij moesten doen.

Opdracht 2

De video van het Jeugdjournaal is hier te vinden. Kinderen kunnen zelf rechtsboven zoeken met het woord: ‘robotdolfijn’

Opdracht 4

Laat de kinderen nadenken over wat het leven in gevangenschap doet met dolfijnen en zeeleeuwen. Vinden deze dieren het leuk om kunstjes te doen? En wat leer je daar als toeschouwer van? Laat hen overwegen of dingen als vermaak en leren belangrijker zijn dan het welzijn van dieren die in deze parken worden ingezet en of dat eigenlijk wel fijn is vergeleken met het leven dat deze dieren in het wild hebben.

Opdracht 5

De opdracht verwerkt het geleerde uit opdrachten 1 t/m 4. Laat hen de stappen van de show uitwerken zodat alle onderdelen: ‘trucjes, leren, bedreigingen en oplossingen’ aan bod komen.

Laat tweetallen hun programma’s ruilen en bekijken. Het is ook leuk als een aantal programma’s klassikaal worden gepresenteerd.

 

Extra: Dieren op de kermis

Ook op de kermis worden dieren voor vermaak gebruikt. Gelukkig stappen sommige gemeentes daar vanaf, zoals de gemeente Tilburg. 

Verbreed je les en kijk deze video van het jeugdjournaal over het dierenverbod op de kermis.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.