Aandacht voor de aarde

Toekomstkunde les 58

Over de hele wereld doen miljoenen mensen mee met WWF-Earth Hour. Dit jaar is het op zaterdag 23 maart, van 20.30 tot 21.30 uur. Wereldwijd gaat het licht op veel plekken een uur uit, om aandacht te vragen voor de aarde en de kwetsbare natuur. 

Tijdens deze Toekomstkunde-les bedenken kinderen welke natuurthema's ze het belangrijkst vinden. Daar maken ze een spel over, die ze thuis kunnen spelen tijdens (of voorafgaand aan) Earth Hour!

Groep 5 en 6

Kinderen lezen een artikel over Earth Hour en verdiepen zich in het onderwerp aan de hand van wat weetjes. Ze gaan brainstormen over hoe we goed voor de aarde kunnen zorgen. Deze ideeën verwerken ze in een spel dat ze kunnen spelen tijdens Earth Hour.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Verdere informatie over Earth Hour kun je hier vinden. Earth Hour is vooral bedoeld als gebaar voor de aarde en bewustwording voor de mensen. Dankzij Earth Hour nemen consumenten, bedrijven, overheden en landen steeds meer duurzame keuzes. Een leuke aanvullende vraag voor de kinderen kan zijn: Zou/Ga je zelf meedoen met Earth Hour?

 

Opdracht 2

Het is natuurlijk extra leuk als ze iemand uit de klas kiezen. Ze kunnen de medaille dan uitknippen en aan hun klasgenoot overhandigen.

Opdracht 4

De kinderen mogen hun ideeën binnen 1 minuut in klad opschrijven. Deze ideeën mogen overal over gaan, als het maar gaat over goed zorgen voor de aarde. Bij de laatste vraag is het leuk als ze in groepjes gaan overleggen over elkaars ideeën. Zo kunnen ze elkaar wat meer inspiratie geven.

Opdracht 5

De kinderen gaan een spelletje ontwerpen dat ze kunnen spelen tijdens Earth Hour. Voor inspiratie staat er een ideeënlijstje van Janouk en mogen ze eventueel op internet kijken.

Hebben jullie een leuk spelletje in het klaslokaal liggen? Misschien kunnen jullie deze dan aanpassen naar het Earth Hour-onderwerp.

Opdracht 6

In tweetallen of in groepjes kunnen ze de gemaakte spelletjes testen. Wanneer er een paar kinderen snel klaar zijn, kunnen ze eventueel ook nog een leuke opbergdoos knutselen voor hun spel.

WWF-Wales

Groep 7 en 8

Kinderen lezen een krantenartikel over Earth Hour en verdiepen zich in het onderwerp aan de hand van wat weetjes. Ze gaan brainstormen over de problemen waar onze aarde mee te maken heeft en hoe we zelf goed voor de aarde kunnen zorgen. Deze ideeën verwerken ze in een spel dat ze kunnen spelen tijdens Earth Hour.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Verdere informatie over Earth Hour kun je hier vinden. Earth Hour is vooral bedoeld als gebaar voor de aarde en bewustwording voor de mensen. Dankzij Earth Hour nemen consumenten, bedrijven, overheden en landen steeds meer duurzame keuzes. Een leuke aanvullende vraag voor de kinderen kan zijn: Zou/Ga je zelf meedoen met Earth Hour?

Opdracht 2

Het is natuurlijk extra leuk als ze iemand uit de klas kiezen. Ze kunnen de medaille dan uitknippen en aan hun klasgenoot overhandigen.

Opdracht 4

De kinderen mogen hun ideeën binnen 1 minuut in klad opschrijven. Deze ideeën mogen overal over gaan, als het maar gaat over goed zorgen voor de aarde. Bij de laatste vraag is het leuk als ze in groepjes gaan overleggen over elkaars ideeën. Zo kunnen ze elkaar wat meer inspiratie geven.

Opdracht 5

De kinderen gaan een spelletje ontwerpen dat ze kunnen spelen tijdens Earth Hour. Voor inspiratie staat er een ideeënlijstje van Janouk en mogen ze eventueel op internet kijken.

Hebben jullie een leuk spelletje in het klaslokaal liggen? Misschien kunnen jullie deze dan aanpassen naar het Earth Hour-onderwerp.

Opdracht 6

In tweetallen of in groepjes kunnen ze de gemaakte spelletjes testen. Wanneer er een paar kinderen snel klaar zijn, kunnen ze eventueel ook nog een leuke opbergdoos knutselen voor hun spel.

Extra: campagnevideo

Verrijk je les met bovenstaande campagnevideo
En neem gerust een kijkje op de webpagina hieronder, daar staan leuke tips voor thuis!
WWF-Netherlands

Earth Hour 2025

Met de wereldwijde Earth Hour-beweging laten we zien dat de natuur en het klimaat onze blijvende aandacht verdienen en dat we een positief verschil kunnen maken.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.