Opgelet, indringers!

Toekomstkunde les 60

Ieder jaar verhuizen er tientallen soorten dieren en planten die hier nog niet eerder leefden naar Nederland. De valse wolfspin wordt hier bijvoorbeeld steeds vaker gezien. Niet alle dieren kunnen in Nederland overleven. Voor sommige dieren is het bijvoorbeeld te koud en voor andere dieren weer te warm. 

Tijdens deze les leren kinderen over nieuwe dieren in Nederland en gaan nadenken over waarom dieren niet overal kunnen leven. Met deze informatie gaan ze creatief aan de slag.

Groep 5 en 6

Kinderen bekijken de video van het Jeugdjournaal over de valse wolfspin. Daarna denken ze na over hoe deze spin naar Nederland is gekomen en wat ze daarvan vinden. Ze gaan creatief aan de slag door een tekening of stripverhaal te maken over exoten in Nederland. En wie moet eigenlijk bepalen of een dier wel of niet mag leven in een land?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van op het digibord.

Binnen de lijntjes van Nederland schrijven ze typische Nederlandse dieren. Denk bijvoorbeeld aan een ree, konijn, das, maar ook insecten of vogels mogen natuurlijk. Buiten de lijntjes van Nederland schrijven ze dieren op die hier niet voor zouden komen, zoals een tijger of koala.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje van het Jeugdjournaal en lees het artikel eventueel samen. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Laat de kinderen nadenken over hoe de valse wolfspin naar Nederland is gekomen.  Bij vraag b. mogen de kinderen hun eigen mening vormen. Vinden ze het goed dat de spin naar Nederland is gekomen? Bespreek de antwoorden klassikaal. Hier is ruimte voor een kleine discussie.

Opdracht 5

Het is belangrijk dat de kinderen duidelijk maken waarom het gekozen dier hier niet kan overleven. Het kan bijvoorbeeld te warm of te koud zijn. Misschien heeft het dier in Nederland veel vijanden of juist geen vijanden, waardoor het dier zich snel voortplant. Het dier zou ook het eten van andere dieren op kunnen eten waardoor andere soorten uitsterven, of er is hier juist geen eten te vinden.

Groep 7 en 8

Kinderen bekijken de video van het Jeugdjournaal over de valse wolfspin. Daarna lezen de kinderen verhaaltjes over exoten en doen ze onderzoek naar een exoot: de Amerikaanse rivierkreeft. Ze gaan creatief aan de slag door een tekening of stripverhaal te maken over exoten in Nederland. En wie moet eigenlijk bepalen of een dier wel of niet mag leven in een land?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Binnen de lijntjes van Nederland schrijven ze typische Nederlandse dieren. Denk bijvoorbeeld aan een ree, konijn, das, maar ook insecten of vogels mogen natuurlijk. Buiten de lijntjes van Nederland schrijven ze dieren op die hier niet voor zouden komen, zoals een tijger of koala.



Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk het filmpje van het Jeugdjournaal en lees het artikel eventueel samen. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.



Opdracht 4

Lees eventueel gezamenlijk de verhaaltjes over het Aziatisch lieveheersbeestje en de koraalduivel. Bekijk gezamenlijk het filmpje van Schooltv.nl over de Amerikaanse rivierkreeft en laat kinderen zelf onderzoek doen en de belangrijkste bevindingen opschrijven.

Opdracht 5

Het is belangrijk dat de kinderen duidelijk maken waarom het gekozen dier hier niet kan overleven. Het kan bijvoorbeeld te warm of te koud zijn. Misschien heeft het dier in Nederland veel vijanden of juist geen vijanden, waardoor het dier zich snel voortplant. Het dier zou ook het eten van andere dieren op kunnen eten waardoor andere soorten uitsterven, of er is hier juist geen eten te vinden.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.