Vegavlees
Toekomstkunde les 63Er zijn verschillende redenen om geen vlees meer te eten. Zo vinden mensen het bijvoorbeeld zielig voor de dieren of willen ze op deze manier bijdragen aan het klimaat en minder uitstoot. Wat vinden kinderen daar eigenlijk van?
Tijdens deze les van Toekomstkunde leren de kinderen hoe vleesvervangers kunnen bijdragen aan een gezondere aarde. Ze gaan op een creatieve manier aan de slag met hun eigen merk vegavlees.
Groep 5 en 6
Samen lezen jullie een artikel van het Jeugdjournaal over vleesvervangers. De kinderen gaan aan de slag met hun eigen ervaringen en lezen meer over vleesvervangers aan de hand van leuke weetjes. Ze gaan vervolgens aan de slag met het ontwerpen van hun eigen vleesvervanger-verpakking!
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Het is kort artikel van het Jeugdjournaal. Je kunt de kinderen eventueel beter uitleggen wat vleesvervangers zijn, door ze te vertellen dat het veel voedingsstoffen bevat van vlees, maar dat het geen echt vlees is. Er zijn dus geen dieren voor gestorven.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
De kinderen mogen hier in gesprek gaan met elkaar. Wat heeft iemand anders gegeten wat ze zelf ook wel zouden willen proeven? Zijn er ook kinderen in de klas die nooit vlees eten? Eten ze dan veel vleesvervangers? Vraag wat de ervaringen zijn.
Leg de kinderen uit dat je ook een milieubewuste verpakking kan maken door bijvoorbeeld zo min mogelijk plastic te gebruiken. Laat de kinderen nadenken over hoe ze mensen kunnen overtuigen die wel vlees eten, om toch de vleesvervanger te kiezen.
Maak een hoekje in het klaslokaal wat dient als supermarktschap. Hier kunnen alle verpakkingen neer worden gelegd. Welke verpakking spreekt de kinderen het meest aan? Eventueel kunnen ze, na het zien van de creaties van de klasgenoten, nog wat dingen toevoegen aan hun eigen verpakking.
Groep 7 en 8
Samen lezen jullie een artikel van het Jeugdjournaal over vleesvervangers. De kinderen gaan aan de slag met hun eigen ervaringen en lezen meer over vleesvervangers aan de hand van weetjes. Vervolgens onderzoeken ze welke invloed het eten van vlees heeft op de natuur. Daarna gaan ze aan de slag met het ontwerpen van hun eigen vleesvervanger-verpakking!
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Het is kort artikel van het Jeugdjournaal. Je kunt de kinderen eventueel beter uitleggen wat vleesvervangers zijn, door ze te vertellen dat het veel voedingsstoffen bevat van vlees, maar dat het geen echt vlees is. Er zijn dus geen dieren voor gestorven.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
De kinderen mogen hier in gesprek gaan met elkaar. Wat heeft iemand anders gegeten wat ze zelf ook wel zouden willen proeven? Zijn er ook kinderen in de klas die nooit vlees eten? Eten ze dan veel vleesvervangers? Vraag wat de ervaringen zijn.
Lees de weetjes eventueel samen en ga erover in gesprek. Vraag de kinderen wat ze nu van vleesvervangers vinden nu ze er meer over te weten zijn gekomen. Aanvullend kunnen ze een mini-onderzoek doen naar kweekvlees.
Maak een hoekje in het klaslokaal wat dient als supermarktschap. Hier kunnen alle verpakkingen neer worden gelegd. Welke verpakking spreekt de kinderen het meest aan? Eventueel kunnen ze, na het zien van de creaties van de klasgenoten, nog wat dingen toevoegen of aanpassen aan hun eigen verpakking.
Tip: extra videomateriaal
Het Klokhuis heeft een video gemaakt over veganisme. Deze video maakt duidelijk wat het verschil is tussen een vegetariër en een veganist. Leuk om na de les met de klas te bekijken!