De Kledingberg

Toekomstkunde les 7

Er zijn steeds meer initiatieven waarbij mensen duurzaam met kleding omgaan, door het bijvoorbeeld in te zamelen of om te vormen tot een nieuw stuk. Dat is maar goed ook, want voor de productie van één spijkerbroek zijn wel 50 volle badkuipen met water nodig!

Deze week gaat Toekomstkunde verder in op kleding. Van welke materialen wordt het gemaakt? En wat gaat er gebeuren met kleding in de toekomst?

Groep 5 en 6

Kinderen ontdekken wat er nodig is om kleding te produceren. Ze denken na over de toekomst van onze kleding en ontwerpen op papier een eigen duurzaam kledingstuk.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen zelf naar jeugdjournaal.nl gaan en rechtsboven zoeken met het woord: 'kleding'. Bekijk de video en lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

Opdracht 4

Deze opdracht kun je goed klassikaal bespreken. Laat kinderen discussiëren over de voor- en nadelen van het kopen van minder kleding.

Toekomst-vraag

Bespreek met de kinderen wie bepaalt wat de nieuwe mode wordt en waarom veel mensen hier aan mee willen doen. Doen zij hier ook aan mee? En waarom?

Groep 7 en 8

Kinderen ontdekken waarvan én hoe kleding gemaakt wordt. Ze onderzoeken hoe spijkerbroeken geproduceerd worden en maken een infographic. Aanvullend doen ze onderzoek naar duurzame kleding.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen zelf naar jeugdjournaal.nl gaan en rechtsboven zoeken met het woord: 'kleding'. Bekijk de video en lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

Opdracht 4

a. Eventueel kun je de uitkomsten op het bord schrijven. Kennen de kinderen sommige stoffen al? Misschien hebben ze van andere stoffen nooit eerder gehoord. Er zijn veel antwoorden mogelijk, bijvoorbeeld: wol, katoen, polyester, fleece, zijde, hennep.

b. Daag de kinderen uit om een stof uit te kiezen waarvan zij nog bijna niets weten. Als je deze opdracht klassikaal wilt afmaken, zorg dan dat er zo veel mogelijk stoffen onderzocht worden. 

Opdracht 5

Om deze opdracht in te leiden, kun je de kinderen het aantal klasgenoten met een spijkerbroek laten tellen. Zijn het er veel? Vraag ook hoeveel spijkerbroeken de kinderen thuis in de kast hebben liggen. 

Als kinderen het lastig vinden kun je wat voorbeelden van infographics op het bord laten staan, deze kunnen ze dan gebruiken als inspiratie.

Toekomst-vraag

Bespreek met de kinderen wie bepaalt wat de nieuwe mode wordt en waarom veel mensen hier aan mee willen doen. Doen zij hier ook aan mee? En waarom?

Wereldkaart

Aanvullend: Waar komt kleding vandaan?

Kleding wordt in veel verschillende landen gemaakt. Laat kinderen opschrijven waar een van hun kledingstukken vandaan komt (dit staat vaak op het labeltje). Werk dit samen uit op een grote wereldkaart.

Wat valt op? Welke landen worden het meest genoemd?

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.