Een, twee, dier

Toekomstkunde les 84

Mahmud Yani / WWF-Indonesia

Heel lang ging het niet goed met olifanten in Afrika. Door stropers en klimaatverandering werden het er steeds minder. Maar volgens onderzoekers gaat het nu stukken beter met het grote grijze slurfdier. Daar zijn ze achter gekomen door de dieren te tellen. In deze les van Toekomstkunde leert jouw groep waarom het voor de bescherming van dieren belangrijk is om te weten hoe groot de populatie is.

Groep 5 en 6

Je leert waarom het belangrijk is om dieren te tellen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Voorbeelden van antwoorden kunnen zijn:

  • Ze ontdekken dat er meer of minder van andere diersoorten geteld zijn ten opzichte van de vorige telling. 
Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 
 

Opdracht 4

Voorbeelden van antwoorden op vraag a. kunnen zijn: 

  • Ik vind het goed dat er meer olifanten zijn geteld want dat betekent dat het beter gaat met de dieren 
  • Ik vind het goed dat er meer olifanten zijn geteld want dat betekent dat de dieren niet op de rode lijst terecht komen/dat de dieren nu niet in gevaar zijn om uit te sterven 
  • Ik vind het goed dat er meer olifanten zijn geteld want dat betekent dat het ook goed gaat met het leefgebied omdat zij ervoor zorgen dat de zaden van de plantjes worden verspreid. 
  • Ik vind het goed dat er meer olifanten zijn geteld want dat is goed voor het tourisme in Afrika 

Voorbeelden van antwoorden op vraag b. kunnen zijn: 

  • Omdat er genoeg voedsel te vinden is voor de olifanten in de beschermde gebieden 
  • Omdat de olifanten door de grote wegen die zijn aangelegd makkelijker kunnen wandelen naar nieuwe voedselgebieden 
  • Omdat de stropers meer aangepakt worden 
Opdracht 5

Voorbeelden van antwoorden op vraag 5 kunnen zijn: 

  • Meer mensen kunnen meedoen met tellen 
  • Zorgen voor een betere leefomgeving van de dieren 
  • De dieren blijven beschermen 
Opdracht 6

Deze opdracht kunnen leerlingen alleen doen of in kleine groepjes. 

Bij een dierentelling is het van belang dat je de dieren zo onopvallend mogelijk gaat tellen. Het is niet de bedoeling dat je de dieren in hun leefomgeving stoort. Daarom is afstand, zo min mogelijk geluid maken en de leefomgeving van de dieren intact houden. 

Laat de leerlingen nadenken hoe ze dieren zouden gaan tellen; gaan ze met de auto, of eerder met de voet omdat dat geen lawaai maakt. En wat nemen de leerlingen allemaal mee op pad? Denk bijvoorbeeld aan kleding met een schutkleur zodat de dieren ze niet zien, en een verrekijker zodat ze genoeg afstand kunnen nemen van de dieren.  
Wat is belangrijk in het mens-diercontact en hoe gaan ze daar op een creatieve manier iets op verzinnen.  

Richard Barrett / WWF-UK

Groep 7 en 8

Je leert waarom het belangrijk is om dieren te tellen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Voorbeelden van antwoorden kunnen zijn: 

  • Ze ontdekken dat er meer of minder van andere diersoorten geteld zijn ten opzichte van de vorige telling.  
Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 

Opdracht 5

Voorbeelden van antwoorden op vraag 5 kunnen zijn: 

  • Meer mensen kunnen meedoen met tellen 
  • Zorgen voor een betere leefomgeving van de dieren 
  • De dieren blijven beschermen 
Opdracht 6

Deze opdracht kunnen leerlingen alleen doen of in tweetallen. 

Bij een dierentelling is het van belang dat je de dieren zo onopvallend mogelijk gaat tellen. Het is niet de bedoeling dat je de dieren in hun leefomgeving stoort. Daarom is afstand, zo min mogelijk geluid maken en de leefomgeving van de dieren intact houden.  

Laat de leerlingen nadenken wat een dierentelmachine allemaal nodig heeft. Geeft het geluid? Heeft het felle kleuren of juist niet? Is het een klein- of groot apparaat? En waarom klein of groot.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Greg Armfield / WWF-UK

Olifant

Sterk, slim, maar kwetsbaar. Help ons deze prachtige, intelligente reuzen te beschermen.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.