De mierenegel laat zich weer zien!

Toekomstkunde les 89

De schuwe langsnavelige mierenegel is na ruim 60 jaar weer gespot in Nieuw-Guinea. Hij heeft de snuit van een miereneter, de poten van een mol en de stekels van een egel. Het dier behoort, net als vogelbekdieren, tot een kleine groep eierleggende zoogdieren. Oorspronkelijk komen ze alleen voor in Australië, Tasmanië en Nieuw-Guinea.

Groep 5 en 6

Je leert dat sommige dieren in het wild heel lastig te ontdekken zijn

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Ik heb de snuit van een miereneter, de stekels van een egel en de poten van een mol. Vraag de kinderen om een nieuwe naam voor de mierenegel te verzinnen. Wat dachten ze van mierenmolegel, egelmolmier of egmomi?

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 
 

Opdracht 4

Mierenegels zijn schuw en laten zich niet vaak zien. Wetenschappers hebben camera’s in de boom gehangen en dag en nacht gefilmd. Zo hebben ze de langsnavelige mierenegel gespot. De kinderen denken na over andere manieren om dieren te spotten. Bijvoorbeeld door een lekker hapje klaar te zetten, dierengeluiden af te spelen of met een verrekijker het bos in te gaan.

Opdracht 5

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, het is tijd om aan het rijmen te gaan. De kinderen maken een rap of rijm om te vieren dat de mierenegel gespot is.

Opdracht 6

Laat de kinderen hun rap of rijm presenteren aan hun groepje of aan de hele klas.

Alain Compost / WWF

Groep 7 en 8

Je leert dat sommige dieren in het wild heel lastig te ontdekken zijn

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Ik heb de snuit van een miereneter, de stekels van een egel en de poten van een mol. Vraag de kinderen om een nieuwe naam voor de mierenegel te verzinnen. Wat dachten ze van mierenmolegel, egelmolmier of egmomi?

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 

Opdracht 4

Mierenegels zijn schuw en laten zich niet vaak zien. Wetenschappers hebben camera’s in de boom gehangen en dag en nacht gefilmd. Zo hebben ze de langsnavelige mierenegel gespot. De kinderen denken na over andere manieren om dieren te spotten. Bijvoorbeeld door een lekker hapje klaar te zetten, dierengeluiden af te spelen of met een verrekijker het bos in te gaan.

Opdracht 5

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, het is tijd om aan het rijmen te gaan. De kinderen maken een rap of rijm om te vieren dat de mierenegel gespot is.

Opdracht 6

Laat de kinderen hun rap of rijm presenteren aan hun groepje of aan de hele klas.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

WWF China / Yong Yange

Bedreigde dieren

We beschermen de iconen van onze planeet.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.