Rotzooi uit de rivier
Toekomstkunde les 9Ruim 50% van al het plastic afval dat in de wereldzeeën drijft, is afkomstig uit grote rivieren in Azië. Die rivieren grenzen vaak aan grote steden. Toekomstkunde gaat bij deze les in op het oplossen van deze plastic rotzooi. Welke initiatieven bestaan er tegen al dat plastic in rivieren? En wat kunnen we doen om te voorkomen dat er meer plastic in zee komt?
Groep 5 en 6
Kinderen ontdekken dat plastic in zee vaak uit rivieren komt. Ze zien dat er nieuwe initiatieven zijn, zoals een plasticvanger. Vervolgens ontwerpen ze een poster voor een zeedier dat last heeft van plastic.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Het is een video van een plasticvanger. Er is een heleboel te zien in de video, naast plastic zie je ook veel planten uit de rivier. Plastic voorwerpen die jullie misschien hebben gezien: rietjes, kleine en grote drinkflessen, verpakkingen, blikjes, eetbakjes, drinkbekers, emmer, bloempot, flessen van wasmiddel of schoonmaakmiddel.
Ook zou je kunnen vragen: hoe denk je dat dit plastic hier is gekomen? Haak hierbij aan op het verhaaltje van onderdeel 3 van het werkblad.
Bij deze opdracht mogen kinderen zelf een dier kiezen en hier op een creatieve wijze over schrijven. Het voorbeeld van Janouk geeft richting. Er zijn een aantal manieren waarop dieren last kunnen hebben van plastic:
- Ze raken verstrikt in plastic (bijvoorbeeld in visnetten, touwen of plastic tasjes). Dan kunnen ze niet goed meer bewegen, ademhalen of groeien.
- Ze stikken door plastic (doordat ze het eten of het vast komt te zitten).
- Ze verhongeren door plastic (omdat ze het opgegeten hebben, zit hun maag vol. Dan hebben ze minder honger en eten ze te weinig, daar kunnen dieren dood door gaan).
De posters kunnen ze maken op A3-papier. Geef de kinderen richting door ze alleen te laten tekenen, of juist creatieve vrijheid, waarbij ze ook plaatjes kunnen zoeken en plakken. Het kan helpen om een slogan of (product)naam te laten verzinnen voor de oplossing. Deze kunnen ze dan centraal stellen op hun poster en hier omheen werken.
Voor kinderen die vaardig zijn met de computer is een digitale poster misschien een leuk alternatief. Dat kan in Word/Powerpoint, of via Canva. Daarvoor moet je wel een (gratis) account aanmaken.
En het is natuurlijk leuk om de posters op een centrale plek op te hangen!
Groep 7 en 8
Kinderen leren dat via Aziatische rivieren veel plastic in zee komt. Ze maken kennis met de nieuwe innovatieve plasticvanger en gaan zelf aan de slag met oplossingen tegen de plasticvervuiling in zee.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Het is een video van een plasticvanger. Aanvullend kun je de video op pauze zetten en bespreken wat jullie zien.
Ook zou je kunnen vragen: hoe denk je dat dit plastic hier is gekomen? Haak hierbij aan op het verhaaltje van onderdeel 3 van het werkblad.
Bij deze opdracht mogen kinderen zelf een oplossing bedenken. Belangrijk is dat ze na gaan denken over het plasticprobleem. De gekozen oplossing mag ook creatief of grappig zijn.
Een aantal suggesties voor oplossingen als kinderen het lastig vinden:
- Gericht op lokale bevolking (belonen bij goed handelen, of straffen bij slecht handelen m.b.t. plastic, trainen en voorlichten op bijvoorbeeld scholen).
- Gericht op overheid/industrie (promoten plastic alternatieven, betere afspraken over productie en verwerking plastic, lokale acties houden in supermarkten/winkels).
- Nieuwe technieken (bijvoorbeeld drones en robots, betere afvalstations of vangarmen in de rivier).
- Niet alle oplossingen hoeven helemaal realistisch te zijn, belangrijk is dat kinderen wel beseffen dat er wat aan het plasticprobleem gedaan moet en kan worden. Out-of-the-box ideeën kunnen zijn: vuilnismannen naar de landen sturen waar het fout gaat, zorgen dat dieren plastic kunnen herkennen.
De posters kunnen ze maken op A3-papier. Geef de kinderen richting door ze alleen te laten tekenen, of juist creatieve vrijheid, waarbij ze ook plaatjes kunnen zoeken en plakken. Het kan helpen om een slogan of (product)naam te laten verzinnen voor de oplossing. Deze kunnen ze dan centraal stellen op hun poster en hier omheen werken.
Voor kinderen die vaardig zijn met de computer is een digitale poster misschien een leuk alternatief. Dat kan in Word/Powerpoint, of via Canva. Daarvoor moet je wel een (gratis) account aanmaken.
En het is natuurlijk leuk om de posters op een centrale plek op te hangen!