Leer over kleding dat gemaakt is van natuurlijke producten.
Toekomstkunde les 93Per jaar worden er 150 miljard kledingstukken gemaakt. Binnen één jaar wordt de helft van al deze kleren weggegooid en dat is helemaal niet goed voor de natuur. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel merken die wel duurzame kleding produceren met veel materialen uit de natuur!
Video Loes Pennings van MUSA
Groep 5 en 6
Kinderen leren dat kleding gemaakt kan worden van veel dingen uit de natuur.
Extra informatie bij deze les
De kinderen denken na over het materiaal waarvan hun eigen kleding gemaakt is en over de hoeveelheid kleding die ze thuis in de kast hebben liggen. Ze worden zich zo bewust van hun eigen kleding.
Bespreek de opdracht met de kinderen na. Stel bijvoorbeeld vragen als: Is het nodig om veel kleding te hebben? Hoeveel broeken en shirts heb je minimaal nodig? Geldt dat voor iedereen? Vergelijk ook de materialen waar de kledingstukken van gemaakt zijn, maak er bijvoorbeeld een staafdiagram bij.
De bron is op deze webpagina te vinden. Het is een filmpje over Loes van Musa. Bekijk de video klassikaal of laat de kinderen zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Antwoorden bij deze opdracht kunnen zijn:
Oranje: wortel, sinaasappelschil, kurkuma
Bruin: modder, chocolade
Roze: rozenblaadjes, aardbeien
Groen: spinazie, gras
Geel: gember, citroenschillen
De kinderen denken na over een kledingstuk van natuurlijke materialen. Je kunt hen naar buiten laten gaan om materialen te verzamelen. Laat de kinderen een van de kledingstukken op het knipblad versieren. Als er tijd voor is, kunnen de kinderen het kledingstuk in het echt ontwerpen. Bespreek met de klas wat er dan op het label zou komen te staan.
De kinderen laten hun ontwerp aan elkaar zien. Wat heeft iedereen gemaakt en waarom hebben ze voor het materiaal gekozen? Stimuleer de kinderen om vragen aan elkaar te stellen.
Groep 7 en 8
Kinderen leren dat kleding gemaakt kan worden van veel dingen uit de natuur.
Extra informatie bij deze les
De kinderen denken na over het materiaal waarvan hun eigen kleding gemaakt is en over de hoeveelheid kleding die ze thuis in de kast hebben liggen. Ze worden zich zo bewust van hun eigen kleding.
Bespreek de opdracht met de kinderen na. Stel bijvoorbeeld vragen als: Is het nodig om veel kleding te hebben? Hoeveel broeken en shirts heb je minimaal nodig? Geldt dat voor iedereen? Vergelijk ook de materialen waar de kledingstukken van gemaakt zijn, maak er bijvoorbeeld een staafdiagram bij.
De bron is op deze webpagina te vinden. Het is een filmpje over Loes van Musa. Bekijk de video klassikaal of laat de kinderen zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Antwoorden bij deze opdracht kunnen zijn:
- Geen giftige producten gebruiken bij het verven van kleding
- Natuurlijke materialen gebruiken
- Kleding niet in een ver land laten maken vanwege het transport
- Zorgen voor goede werkomstandigheden in de fabrieken
- Een eerlijk loon betalen
Oranje: wortel, sinaasappelschil, kurkuma
Bruin: modder, chocolade
Roze: rozenblaadjes, aardbeien
Groen: spinazie, gras
Geel: gember, citroenschillen
De kinderen denken na over een kledingstuk van natuurlijke materialen. Je kunt hen naar buiten laten gaan om materialen te verzamelen. Laat de kinderen een van de kledingstukken op het knipblad versieren. Als er tijd voor is, kunnen de kinderen het kledingstuk in het echt ontwerpen. Bespreek met de klas wat er dan op het label zou komen te staan.
De kinderen laten hun ontwerp aan elkaar zien. Wat heeft iedereen gemaakt en waarom hebben ze voor het materiaal gekozen? Stimuleer de kinderen om vragen aan elkaar te stellen.