Leer alles over voedselbossen.
Toekomstkunde les 94Voedselbossen worden steeds populairder. Een voedselbos is een gebied waar op een slimme manier allerlei bloemen, planten, bomen en struiken door elkaar groeien waar wij het hele jaar door van kunnen eten. Dat is lekker, maar ook nog eens goed voor de natuur!
Groep 5 en 6
Je leert waarom voedselbossen goed zijn voor de natuur.
Extra informatie bij deze les
De kinderen hebben nagedacht over waar het voedsel groeit. Bespreek de antwoorden eventueel samen na en vraag de kinderen of ze nog meer voorbeelden van voedsel kunnen bedenken dat in bomen, struiken of op de bodem groeit.
Bramen – struik
Paddenstoelen – onder de grond
Peer – boom
Kruiden – struik of bodem (Let op: hier zijn twee antwoorden mogelijk!)
Appel – boom
Bessen – struik
Bieten – onder de grond
Aardappels – onder de grond
De bron is hier te vinden. Het is een filmpje van Het Klokhuis met boer Wouter. Het is aan te raden om dit klassikaal te kijken en erover na te praten. Bekijk het filmpje vanaf 2:00 minuten.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
a. Laat de kinderen nadenken over de informatie uit het filmpje. Ze kunnen het hebben over:
- of een voedselbos goed is voor de natuur;
- dat er geen pest uitbreekt, omdat niet alles hetzelfde is;
- dat de natuur zelf zorgt voor een goede balans, omdat de soorten elkaar ondersteunen en samen een sterker geheel te worden;
- dat je veel verschillende dingen kunt eten vanwege de diversiteit.
b. Laat de kinderen nadenken over de informatie uit het filmpje.
Ze kunnen nadenken over de nadelen die in het filmpje zijn genoemd, bijvoorbeeld:
- er kan een plaag uitbreken als er veel van hetzelfde groeit.
- het ziet er saai uit en het is niet goed voor de bodem.
Laat de kinderen met de informatie die ze nu hebben, fantaseren over hoe ze zoveel mogelijk voedselbossen in Nederland kunnen krijgen.
Voor deze opdracht is het printblad nodig. De kinderen leggen de uitgeknipte onderdelen neer zoals zij denken dat het goed groeit. Wat hoort op de bodem en wat hoort in een hogere laag?
Vraag goed uit aan de kinderen waarom ze hebben gekozen voor de plaatsing van de onderdelen. Hoe zou het groeien als ze de onderdelen zo hebben geplaatst zoals ze dat nu hebben gedaan? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Laat ze op elkaar reageren.
Wat hebben ze geleerd van de les?
De bron is hier te vinden. Het is een van WWF-Duurzame Landbouw expert Floor.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Groep 7 en 8
Je leert waarom voedselbossen goed zijn voor de natuur.
Extra informatie bij deze les
De kinderen hebben nagedacht over waar het voedsel groeit. Bespreek de antwoorden eventueel samen na. Mogelijke antwoorden zijn:
Voedsel Plek waar het groeit
bramen struik
aardappels onder de grond
pompoen onder de grond
peer boom
paddenstoelen onder de grond
appel boom
kruiden struik
bessen struik
bieten onder de grond
De bron is hier te vinden. Het is een filmpje van Het Klokhuis met boer Wouter. Bekijk de video klassikaal vanaf 2:00 minuten praat erover na of laat de kinderen zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
a. Stimuleer de kinderen om samen in gesprek te gaan. Laat de kinderen nadenken over de informatie uit het filmpje. Praat bijvoorbeeld over:
- of een voedselbos goed voor de natuur is;
- dat er geen pest uitbreekt, omdat niet alles hetzelfde is;
- dat de natuur zelf zorgt voor een goede balans, omdat de soorten elkaar ondersteunen en samen een sterker geheel worden;
- dat je veel verschillende dingen kunt eten vanwege de diversiteit.
b. Laat de kinderen nadenken over de informatie uit het filmpje.
Ze kunnen nadenken over de nadelen die in het filmpje zijn genoemd, bijvoorbeeld:
- er kan een plaag uitbreken als er veel van hetzelfde groeit.
- het ziet er saai uit en het is niet goed voor de bodem.
c. Laat de kinderen met de informatie die ze nu hebben, fantaseren over hoe ze zoveel mogelijk voedselbossen in Nederland kunnen krijgen.
Voor deze opdracht hebben de kinderen het printblad nodig. De kinderen leggen de uitgeknipte onderdelen neer zoals zij denken dat het goed groeit.
Wat hoort op de bodem en wat hoort in een hogere laag?
Vraag goed uit aan de kinderen waarom ze hebben gekozen voor de plaatsing van de onderdelen. Hoe zou het groeien als ze de onderdelen zo hebben geplaatst zoals ze dat nu hebben gedaan? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Laat ze op elkaar reageren.
Wat hebben ze geleerd van de les?
De bron is hier te vinden. Het is een van WWF-Duurzame Landbouw expert Floor.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.