Kinderen leren waarom het observeren van dieren belangrijk is voor onderzoek.
Toekomstkunde les 97Een belangrijk onderdeel van het onderzoek naar dierengedrag is het observeren van dieren. Jane Goodall heeft jaren lang in de jungle van het Afrikaanse land Tanzania chimpansees geobserveerd. Inmiddels is Jane 90 jaar en vertelt ze mensen over de hele wereld over haar avonturen.
Groep 5 en 6
Je leert waarom het observeren van dieren belangrijk is voor onderzoek.
Extra informatie bij deze les
De kinderen zouden in principe alle voorwerpen kunnen aankruisen. Het gaat er bij deze opdracht vooral om dat de kinderen nadenken waarom ze bepaalde spullen wel of niet mee zouden nemen. Het gesprek met een klasgenoot is daarom ook een belangrijk onderdeel van deze opdracht. Bespreek de opdracht klassikaal na. Stel verdiepende vragen om de voorkennis op te halen: ken je iemand die dieren observeert? Waarom denk je dat het belangrijk is om dieren te observeren? Kun je alle dieren observeren?
De bron is hier te vinden. Lees de tekst samen en bespreek moeilijke woorden met de kinderen.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
De kinderen denken na over wat ze vinden van de informatie uit het fragment dat zij hebben gezien. Bespreek na met welke stellingen ze het eens of oneens waren en waarom. Stimuleer de kinderen om hun antwoord te onderbouwen met het woord ‘omdat’.
De kinderen kijken klassikaal of in tweetallen een video waarin chimpansees te zien zijn. Start deze video op 3:03 minuten en eindig de video op 5:37 minuten.
De kinderen observeren het gedrag van een gekozen chimpansee en turven welk gedrag de chimpansee vertoont. Deze informatie is nodig voor opdracht 6.
De kinderen verwerken de informatie van opdracht 5 in een staafgrafiek. Ze gebruiken hiervoor het werkblad. Bespreek de grafieken klassikaal na. Wat valt de kinderen op? Welke overeenkomsten en verschillen zien ze tussen de grafieken en wat zegt dat over het gedrag van de chimpansees?
Laat de kinderen zelf dieren observeren in hun omgeving of op het schoolplein. Denk hierbij ook aan de kleinste diertjes zoals mieren, bijen en torren. Laat ze zelf nadenken over het gedrag van het gekozen dier en wat ze op de turflijst zetten.
Groep 7 en 8
Je leert waarom het observeren van dieren belangrijk is voor onderzoek.
Extra informatie bij deze les
Praat met de kinderen over observeren. Wat is dat? Wanneer observeer je iets of iemand? Ken je een onderzoeker die dieren observeert? En is dat belangrijk? De kinderen beantwoorden de vragen. Het dier dat ze bij c. tekenen kunnen ze eventueel bij de laatste opdracht gebruiken.
De bron is hier te vinden. Lees de tekst eventueel klassikaal en bespreek moeilijke woorden met de kinderen.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
De kinderen denken na over het fragment dat ze gezien hebben. Ze schrijven op wat ze inspirerend vinden aan het werk van Jane Goodall en gaan hierover in gesprek. Stel de kinderen eventueel vragen als: wat vind je ervan dat dieren geobserveerd worden? Denk je dat je het leven van wilde dieren verstoort als je hen observeert, zo ja hoe kun je dit voorkomen? Waarom is het belangrijk dat wij meer weten over het gedrag van dieren?
De kinderen kijken klassikaal of in tweetallen een video waarin chimpansees te zien zijn. Start deze video op 3:03 minuten en eindig de video op 5:37 minuten.
De kinderen observeren het gedrag van een gekozen chimpansee en turven welk gedrag de chimpansee vertoont. Deze informatie is nodig voor opdracht 6.
De kinderen verwerken de informatie van opdracht 5 in een staafgrafiek. Ze gebruiken hiervoor het werkblad. Bespreek de grafieken klassikaal na. Wat valt de kinderen op? Welke overeenkomsten en verschillen zien ze tussen de grafieken en wat zegt dat over het gedrag van de chimpansees?
Laat de kinderen zelf dieren observeren in hun omgeving of op het schoolplein. Denk hierbij ook aan de kleinste diertjes zoals mieren, bijen en torren. Wellicht kunnen ze het dier dat zij bij opdracht 1 hebben getekend wel observeren. Laat ze zelf nadenken over het gedrag van het gekozen dier en wat ze op de turflijst zetten.