Kleine superalgen
Toekomstkunde les 98Algen lijken op planten, alleen hebben ze geen wortels, stengels en bladeren en leven ze in de zee. Ze gebruiken de zon als energiebron en zetten zonlicht om in zuurstof. Algen zijn onmisbaar op onze aarde, leer tijdens deze les waarom.
Groep 5 en 6
Kinderen leren waarom algen zo belangrijk zijn.
Extra informatie bij deze les
Lees de tekst eventueel samen met de kinderen en bespreek moeilijke woorden, zoals energiebron, onmisbaar en produceren.
De goede antwoorden zijn:
- Groen
- Planten
- Klein
- Soorten
De bron is hier te vinden. Bekijk de video klassikaal tot 2:43 minuten.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Praat met de kinderen over enkele weetjes. Hebben de kinderen weleens gehoord van blauwalg? Weten ze wat de voedselketen is? Kunnen ze een reden bedenken waarom algen belangrijk voor ons zijn?
Praat met de kinderen over de voedselketen. Wat is dat precies en wat gebeurt er als er een schakel wegvalt? Vertel bijvoorbeeld dat het ernstige gevolgen heeft als plankton wegvalt uit de voedselketen ‘alg, plankton, walvis’. Weten de kinderen waarom? Leg uit dat de walvis niet genoeg voedsel meer kan vinden en dat algen vrij spel hebben en in grote aantallen toenemen. Het zorgt voor een opstapeling van problemen.
De hele voedselketen:
Deze opdracht vergt wat voorbereiding. Om deze les te kunnen doen is het volgende nodig:
karton, vershoudfolie, een rietje en water.
Laat de kinderen zelf een vergrootglas maken en eerst experimenteren met letters uit een boek of tijdschrift.
Als het vergrootglas werkt, mogen de kinderen zelf op onderzoek uit naar kleine diertjes in en om school. Denk aan insecten, zoals mieren, kevers, torren, luizen en flueelmijten. Spreek af dat er zorgvuldig omgegaan wordt met de insecten. Insecten zijn ook levende wezens en moeten met respect behandeld worden.
Bespreek in een kringgesprek wat de kinderen allemaal hebben gevonden en welke details ze hebben kunnen zien.
De kinderen bekijken het filmpje op Schooltv: Wat is blauwalg? (Kies PO, groep 6-8, Jeugdjournaal) Dit filmpje gaat over de algensoort: blauwalg.
Laat ze na afloop van het filmpje opschrijven of tekenen wat ze hebben geleerd over de blauwalg. Je kunt ze een minispreekbeurtje laten doen, of in tweetallen met elkaar laten overleggen wat ze hebben geleerd.
Groep 7 en 8
Kinderen leren waarom algen zo belangrijk zijn.
Extra informatie bij deze les
De kinderen nemen opdracht 1 door. Bespreek eventueel moeilijke woorden, zoals energiebron, onmisbaar en produceren.
De goede antwoorden zijn:
- Groen
- Planten
- Klein
- Soorten
De bron is hier te vinden. Bekijk de video klassikaal tot 2:43 minuten.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Praat met de kinderen over de voedselketen. Wat is dat precies en kunnen ze een voorbeeld met landdieren bedenken? Wat gebeurt er als er een schakel wegvalt? Vertel bijvoorbeeld dat het grote consequenties heeft als plankton wegvalt in de voedselketen ‘alg, plankton, walvis’. Laat kinderen zelf beredeneren dat de walvis niet genoeg voedsel meer kan vinden, dat algen vrij spel hebben en in grote aantallen toenemen. Dit zorgt voor een opstapeling van problemen.
De hele voedselketen:
Deze opdracht vergt wat voorbereiding. Om deze les te kunnen doen is het volgende nodig:
karton, vershoudfolie, een rietje en water.
Laat de kinderen zelf een vergrootglas maken en eerst experimenteren met letters uit een boek of tijdschrift.
Als het vergrootglas werkt, kunnen de kinderen zelf op onderzoek uit naar kleine diertjes in en om school. Denk aan insecten, zoals mieren, kevers, torren, luizen en flueelmijten. . Spreek af dat er zorgvuldig omgegaan wordt met de insecten. Insecten zijn ook levende wezens en moeten met respect behandeld worden.
Bespreek in een kringgesprek wat de kinderen allemaal hebben gevonden en welke details ze hebben kunnen zien.
De kinderen bekijken het filmpje op Schooltv: Wat is blauwalg? (Kies PO, groep 6-8, Jeugdjournaal) Dit filmpje gaat over de algensoort: blauwalg.
Laat ze na afloop van het filmpje opschrijven of tekenen wat ze hebben geleerd over de blauwalg. Je kunt ze een minispreekbeurtje laten doen, of in tweetallen met elkaar laten overleggen wat ze hebben geleerd.