Deel 1 van het drieluik Natuur in Nederland:
de Weerribben-Wieden.

Toekomstkunde les 99

Nationaal Park Weerribben-Wieden is met ruim tienduizend hectare het grootste aaneengesloten laagveenmoerasgebied van Noordwest-Europa. Een doolhof van plassen, meren, slootjes, mysterieus ogende moerasbossen, uitgestrekte rietpercelen en bloemrijke hooilanden. Leer met deze les meer over dit Nederlandse moerasgebied.

Groep 5 en 6

Kinderen leren over het grootste moerasgebied van Nederland, de Weerribben-Wieden.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Laat de kinderen nadenken over wat ze al weten over een moerasgebied.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk de video klassikaal tot 3:00 minuten.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

De kinderen kijken nadat ze het filmpje hebben bekeken terug naar opdracht 1 en ze gaan na of dit overeenkomt met hun idee over een moerasgebied.

Onderzoek van Janouk

Praat met de kinderen over enkele weetjes. Hebben de kinderen weleens gehoord van blauwalg? Weten ze wat de voedselketen is? Kunnen ze een reden bedenken waarom algen belangrijk voor ons zijn?

Opdracht 4

a. De juiste antwoorden zijn:
- Waar, het is een grondsoort die bestaat uit drijvende waterplanten die op elkaar gestapeld zijn.
- Waar, het zijn de geulen waar het bagger uitgehaald werd door de mensen vroeger dat dient als regulatie voor het moeraswater.
- Niet waar, dit is zo ontstaan doordat de mensen (veenwerkers) het landschap hebben uitgebaggerd om er turf van te maken.
- Waar
- Niet waar, het is geen plant maar een grondsoort waar blokken voor brandstof van werden gemaakt.

b. Omdat de mensen turf maakten van het veen dat diende als brandstof voor in de kachel. Zo bleven ze in koude tijden warm en was er werk.

c. Het gebied is erg belangrijk voor de biodiversiteit van Nederland, doordat er veel verschillende soorten planten en dieren leven is dat goed voor de natuur en dus ook voor ons.

Opdracht 5

De kinderen ontdekken in deze opdracht de planten en dieren van de Weerribben-Wieden. Als ze niet weten om welke planten of dieren het gaat, mogen ze dit opzoeken op internet of in een boek.

Opdracht 6

De kinderen leren van elkaar over verschillende dier- en plantensoorten van de Weerribben-Wieden. Laat ze aan elkaar vertellen wat ze over de soorten te weten zijn gekomen.

Als je nog niet klaar bent met de Weerribben-Wieden:

De kinderen kunnen nu zelfstandig het filmpje afkijken. Als ze nog meer dieren en plantensoorten in het filmpje ontdekken die ze nog niet in opdracht 5 hebben verwerkt, dan kunnen zij deze aanvullen.

Ronny

Groep 7 en 8

Kinderen leren over het grootste moerasgebied van Nederland, de Weerribben-Wieden.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Laat de kinderen nadenken over wat ze al weten over een moerasgebied.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk de video klassikaal tot 2:43 minuten.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

De kinderen kijken nadat ze het filmpje hebben bekeken terug naar opdracht 1 en ze gaan na of dit overeenkomt met hun idee over een moerasgebied.

Opdracht 4

Oostvaardersplassen

Locatie: Flevoland

Dieren en planten: edelherten, heckrunderen, konikpaarden, zeearend, torenvalk, buizerd, kardinaalsmuts, kornoelje, lijsterbes, hazelaar

 

De Onlanden

Locatie: Drente

Dieren en planten: grote zilverreiger, bruine kiekendief, roerdomp, exmoorpony's, vos, reeën

 

De Grote Peel

Locatie: Limburg en Noord-Brabant

Dieren en planten: vleermuizen, klapekster, wezel, hermelijn, wild zwijn, woelrat, bunzing

Opdracht 5

De kinderen ontdekken in deze opdracht de planten en dieren van de Weerribben-Wieden. Als ze niet weten om welke planten of dieren het gaat, mogen ze dit opzoeken op internet of in een boek.

Opdracht 6

De kinderen leren van elkaar over verschillende dier- en plantensoorten van de Weerribben-Wieden. Laat ze aan elkaar vertellen wat ze over de soorten te weten zijn gekomen.

Als je nog niet klaar bent met de Weerribben-Wieden:

De kinderen kunnen nu zelfstandig het filmpje afkijken. Als ze nog meer dieren en plantensoorten in het filmpje ontdekken die ze nog niet in opdracht 5 hebben verwerkt, dan kunnen zij deze aanvullen.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.