het terugdringen van de vraag naar illegale wildlife producten.
Geen vraag, geen aanbod.
Een drijfveer van stroperij: handel in wildlife producten
Er zijn mensen die geloven dat bepaalde producten van wilde dieren een geneeskrachtige werking hebben, hun status verhogen of gewoonweg veel geld opleveren. Voorbeelden van lucratieve wildlife producten die verhandeld worden zijn ivoor van olifantenslagtanden, tropisch hout, schubben van schubdieren of tijgerbotten voor medicijnen. Door bewustwordingscampagnes en voorlichting wil WWF op de lange termijn tot een gedragsverandering aanzetten. Hierdoor kan de vraag naar deze producten afnemen, wordt er minder gehandeld in wildlife producten en hopelijk neemt daarmee de georganiseerde stroperij af.
Wat doet WWF om de illegale handel in wildlife te stoppen
-
1
Sluiten van illegale markten
Vooral op de Aziatische markt is veel vraag naar producten van ivoor, neushoornhoorn en andere bedreigde diersoorten. Gelukkig nam de grootste ivoormarkt ter wereld, China, het baanbrekende besluit om per 2018 de binnenlandse handel in ivoor te verbieden. Hongkong kondigde aan dat in 2021 te doen. De lobby die WWF al jaren tot op het hoogste niveau uitoefende heeft daar, samen met diplomatieke en internationale publieke druk, een rol in gespeeld. Nu is het zaak om te zorgen dat het verbod werkt, dat de handel in ivoor ook in China’s buurlanden wordt verboden, dat de zwarte markten on- en offline verdwijnen en dat de vraag naar ivoor afneemt. Hetzelfde geldt voor andere producten van wildife dat ernstig bedreigd wordt door de handel.
-
2
Bewustwordingscampagnes
WWF onderzoekt wie de mensen zijn die ivoor kopen en waarom ze dat doen en ontwikkelt strategieën om hen te beïnvloeden. Doel is om een nieuwe sociale norm tot stand te brengen waarbij ivoor echt niet meer kan en ivoorproducten onacceptabel zijn.
Met bewustwordingscampagnes proberen we verschillende doelgroepen te bereiken. Zo voerde WWF in Thailand in 2015 een bewustwordingscampagne waarbij het publiek betrokken werd om druk op de overheid uit te oefenen om de binnenlandse handel in ivoor te sluiten, iets wat ze beloofd had te zullen doen. Meer dan een miljoen Thaise beroemdheden, acteurs, journalisten, gewone mensen en zakenlui, TV-zenders en -programma’s deden mee aan de campagne. De verkoop van ivoor in Thailand is nu verboden. En in Vietnam voeren TRAFFIC en WWF sinds 2014 campagne tegen het kopen en gebruiken van neushoornhoorn, de zgn. Chi-campagne. We richten ons daarbij tot de doelgroep van (potentiele) gebruikers (zakenlui en aanverwanten) die neushoornpoeder tot zich nemen in de hoop er succes, mannelijkheid en geluk aan te ontlenen. Onafhankelijk consumentenonderzoek moet uitwijzen in welke mate het consumentengedrag van de doelgroep erdoor is beïnvloed.
-
3
TRAFFIC
TRAFFIC brengt de handel in bedreigde dieren en planten in kaart, houdt de hotspots van illegale handel in afgelegen plaatsen in de gaten, legt smokkelroutes bloot en signaleert welke landen onvoldoende optreden tegen de illegale handel. WWF en TRAFFIC brengen regeringen van deze feiten op de hoogte en oefenen druk uit om in te grijpen. TRAFFIC en WWF werken samen om de juridische processen in vele landen te versterken en te zorgen dat nationale en internationale wetten aansluiten bij nieuwe ontwikkelingen en trends in de handel in (producten) van wilde dieren en planten.
-
4
CITES
Het CITES-verdrag (Convention on the International Trade in Endangered Species of wild flora and fauna) is een internationaal verdrag dat overheden hebben gesloten om te verzekeren dat de handel in wilde dieren en planten hun voortbestaan niet bedreigt. WWF neemt actief deel aan de conferenties die eens in de drie jaar worden gehouden. Op basis van wetenschappelijk onderzoek doen we voorstellen voor betere regulering of verbod van de handel in bedreigde plant- en diersoorten zoals onder andere haaien, olifanten, neushoorns, schubdieren, salamanders en rozenhout.
-
5
Toeristen informeren over foute souvenirs
WWF informeert toeristen hoe om te gaan met producten van wilde dieren tijdens hun vakantie. Sommige souvenirs zijn gemaakt van bedreigde dieren en planten. Bijvoorbeeld ivoren beeldjes, armbandjes van koraal of bepaalde cactussen. Als toeristen weten dat het kopen van deze souvenirs een negatieve invloed heeft op de dieren en de natuur, zullen ze die misschien minder snel kopen. En worden er ook minder souvenirs geproduceerd en uit het wild gehaald.
Voor welke dieren zijn we actief?
Jacht op- en handel in hun lichaamsdelen
Resultaten en Updates
Aantal Afrikaanse savanneolifanten in natuurgebied KAZA toegenomen
Tijgertelling in Bhutan: aantal tijgers met bijna dertig procent gegroeid tot 131
Neushoornstroperij Zuid-Afrika licht gedaald
Blijf op de hoogte
Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).