Emilie Reuchlin-Hugenholtz / WWF

Söz Bags: Tassen met een belofte INSPIRING YOUTH

Tekst: Floor Hoogstad

Jongeren alleen met zichzelf bezig? Echt niet. Overal zien we mooie initiatieven, acties en ondernemingen. YOUTH spreekt met de jongeren die hier achter zitten. In deze eerste editie vertelt een prijswinnende groep Rotterdamse jongeren over hun duurzame en maatschappelijk verantwoorde tassenmerk “Söz Bags”.

Toen Nisa, Rosie, Muhammed, Merlijn, Nicolas en Maas hun profielwerkstuk moesten maken, kregen ze de kans om het in een alternatieve vorm te doen. De leerlingen van het Wolfert Dalton Rotterdam mochten namelijk een bedrijfje opzetten. Deze alternatieve manier komt uit de koker van Stichting Jong Ondernemen die jongeren de kans wil geven om een ondernemende houding te ontwikkelen.

De jonge Rotterdammers grepen de kans aan en wilden allemaal graag iets met fashion doen. Voor creatieveling Rosie was het meteen duidelijk dat als ze een fashionable bedrijfje zouden opzetten duurzaamheid op één moest staan. ‘‘In een tijd als deze is het van groot belang om duurzaam bezig te zijn, want het gaat toevallig wel om onze toekomst,’’ vertelt Rosie. ‘‘We zijn nog jong, de wereld ligt aan onze voeten, maar tegelijkertijd horen we dat we over vijftig jaar misschien niet meer op alle plekken van de wereld kunnen wonen, omdat het er te warm is geworden… Dat is een serieus probleem waar we ons allemaal voor kunnen inzetten.’’

Zo bedacht de groep uit Roffa om een tassenmerk op te zetten waarmee ze problemen kunnen oplossen die ze tegenkwamen bij andere tassen; de plastic tas is slecht voor het milieu, papieren tassen scheuren supersnel en linnen tasjes zijn niet waterdicht. Met dit idee in hun achterhoofd ging het team op onderzoek uit en vond een stichting die doet aan upcyclen. Stichting Stunt in Delft geeft oude materialen een nieuw leven door er iets totaal nieuws van te maken. Daarnaast zetten ze zich in om mensen die niet kunnen werken, omdat ze de taal niet beheersen of een ziekte of beperking hebben, hogerop te helpen door ze te laten werken in hun werkplaats. Daarom is Söz Bags ook nog eens maatschappelijk verantwoord!

Meet the Team

Nisa Özen (18)

‘’Als wij de toekomst niet veranderen, wie dan wel?’’

Rosie Weers (18)

‘‘Één persoon kan al een verschil maken. Dus ik probeer zo veel mogelijk die persoon te zijn.’’

Merlijn Neira de Back (17)

‘‘Alle kleine beetjes helpen om de wereld te verbeteren.’’

Nicolas Begelinger (17)

‘‘Ik zet me in voor duurzaamheid, zodat de volgende generatie kan genieten en leren van een diverse natuur.’’

Maas Vink (18)

‘‘Alles en iedereen moet een mooie toekomst kunnen krijgen met een schone lucht en mooie natuur.’’

Muhammed Yigit (16)

‘‘Ik zet me in voor duurzaamheid, omdat het heel slecht gaat met de wereld.’’

Samen met de stichting stak het jonge team de koppen bij elkaar en bedachten ze een tas die gemaakt is van gebruikte zonneweringen. Zonneweringen zijn stevig, waterdicht en als ze niet worden hergebruikt, zou het voer voor de vuilnisbak zijn. “Bij wijze van spreken hadden we heel makkelijk in China een enorme lading aan tassen tegen een hele lage prijs kunnen krijgen. Maar onze grondstoff en zijn al op de wereld en hoeven niet ergens in een ver land nog gemaakt te worden onder slechte werkomstandigheden en met verf die weer in de natuur belandt. En dan zou het ook nog eens helemaal naar Nederland moeten komen. Dat kunnen we ons in deze tijd niet veroorloven,” vertellen Rosie en Nisa. “Daarbij, hoe mooi is het dat deze stoffen er al zijn!”

Het zestal besloot het tassenmerk “Söz” te noemen. ‘‘Muhammed kwam met de naam Söz. Het betekent ‘belofte’ in het Turks en dit is toepasselijk,” vertelt Nisa. “We maakten die dag een belofte aan elkaar om goed ons best te doen én we maken een belofte aan de wereld dat onze tassen duurzaam zullen zijn.”

En hun best, dat deden ze! School beloonde hun inzet met een 10 en daarbij won de groep de eerste én tweede prijs met hun pitch voor Stichting Jong Ondernemen. Ze wonnen een award en elk teamlid kreeg een iPad. “Zo’n iPad is natuurlijk niet nodig, maar het is wel een heel leuk gevoel om zoiets met z’n allen te winnen,” aldus Merlijn. “Een kers op de taart,” vult Nisa aan.

Op de webshop sozbags.com verkoopt het team verschillende designs van hun tassen. Toch verdient de groep vooralsnog geen geld aan hun bedrijfje. Nicolas legt uit waarom: “Voor nu herinvesteren we het geld dat we er mee verdienen weer in het bedrijf. We hopen eerst te groeien, en misschien is het daarna ook mogelijk om voor onszelf een loonbedrag te bepalen.”