Stop de illegale handel
Toekomstkunde les 12Onlangs werd er een inleverbak voor voorwerpen van beschermde planten en dieren geopend. Ivoren beeldjes, producten van slangenleer of koraal kunnen daar worden ingeleverd. Maar waarom zou je deze items in moeten leveren?
Met deze les van Toekomstkunde behandel je de illegale handel in beschermde dieren en planten op een eenvoudige manier in jouw groep. Kinderen leren welke dieren er ernstig door bedreigd worden.
Groep 5 en 6
Kinderen leren over handel in bedreigde dieren en planten. Ze maken een diervriendelijke winterjas en leren dat dierenpatronen ook gemaakt kunnen worden met alternatieve materialen.
Extra informatie bij deze les
Bespreek evt. met de kinderen wat ze hebben gezien en gehoord. Dit bereidt hen al voor op de rest van de opdrachten.
De WWF-deskundige noemt vijf specifieke items die ingeleverd zouden kunnen worden in de bak. Deze kunnen door de kinderen worden ingevuld. Natuurlijk kunnen ze ook zelf nog andere items bedenken!
Kinderen kunnen hier echt gaan nadenken over oorzaak en gevolg. Er worden mooie dingen gemaakt van dierlijke producten. Maar hievoor gaan wel (bedreigde) dieren dood. Misschien dat kinderen ook zelf nog andere redenen bedenken waarom dit niet goed is.
Kinderen kunnen bij deze opdracht hun creativiteit de vrije hand geven. Alle materialen kunnen worden gebruikt, zolang er maar geen bedreigde diersoort aan te pas is gekomen. Denk aan stofjes, wattenbolletjes en papier, maar ook een blad van een plant of een ijsstokje kan worden gebruikt.
Er zijn heel veel spullen die gemaakt zijn van bedreigde planten of dieren. Spullen die in de bak kunne belangden zijn bijvoorbeeld:
- Schildpadden
- Laarzen gemaakt van slangenleer
- Ivoren slagtand van een olifant
- De kop van een krokodil
Groep 7 en 8
Kinderen denken na over de verboden handel in bedreigde dieren en planten. Ze bedenken een slogan en ontwerpen een poster om mensen te overtuigen om hun illegale voorwerpen in een speciale inleverbak te gooien.
Extra informatie bij deze les
Laat de kinderen het filmpje zelfstandig bekijken of je kunt er ook voor kiezen om het klassikaal te laten zien. Het filmpje vind je hier. Bespreek evt. met de kinderen wat ze hebben gezien en gehoord. Dit bereidt hen al voor op de rest van de opdrachten.
Kinderen kunnen hier gaan nadenken over hoe zij hier zelf in staan. Er worden prachtige voorwerpen gemaakt van dierlijke producten. Maar hievoor gaan wel (bedreigde) dieren dood. Wat zou jij zelf doen? En wat zou je doen als je een mooie schelp ziet liggen op een verlaten strand? Moedig kinderen aan om hier over na te denken.
Je kunt kinderen op internet een aantal posters of kaarten van Loesje laten opzoeken ter inspiratie
Redenen om wel spullen in de bak te doen:
- Je wilt geen dingen van bedreigde planten en dieren in huis hebben.
- Je weet dat de spullen illegaal zijn en je wilt ervan af.
- Je wilt dat de spullen worden gebruikt voor bijvoorbeeld educatie op scholen.
Redenen om spullen niet in de bak te doen:
- Je bent gehecht aan het voorwerp (misschien is het wel van je oma geweest!).
- Je bent toch band dat je problemen krijgt met illegale spullen.
- Je woont niet bij de bak in de buurt.