Weg met die plastic troep!
Toekomstkunde les 4Onze zeeën op aarde zitten vol met de meest kleurrijke vissoorten en supersnelle haaien, maar ook met ontelbaar veel plastic rotzooi. En dat wordt alleen maar erger. Toekomstkunde duikt deze week in de oorzaak van de plasticvervuiling en gaat in op de vraag: Wat voor problemen veroorzaakt wegwerpplastic voor het leven in zee? En wat kunnen we er zelf tegen doen?
Groep 5 en 6
Kinderen kijken naar hun eigen plasticgebruik en ontdekken waarom de zeeën overspoeld raken met wegwerpplastic. Ze maken een kort filmpje om aandacht te vragen voor het probleem.
Extra informatie bij deze les
Lees het interview eventueel klassikaal en bespreek het na. Kinderen kunnen het interview vinden door naar wwf.nl/bron te gaan en te klikken op les 4.
Laat de kinderen rondkijken in het klaslokaal, of laat ze op internet zoeken. Het helpt om ze te laten nadenken over hun eigen kamer, wat voor spullen hebben ze daar allemaal?
Mogelijke antwoorden:
Voorbeelden van plastic dat mensen maar 1 keer gebruiken:
Plastic tasjes, rietjes, boterhamzakjes, drinkflessen, koffiebekertjes, roerstaafjes, ballonnen, luiers, verpakkingen van eten en drinken (zoals het plastic om een snoepje of een bakje waar druiven in zitten), koffiecups en blikjes drinken.
Voorbeelden van plastic dat mensen vaker gebruiken: Drinkfles die lang meegaat, broodtrommel, bureaustoel, pen, onderdelen van een computer (muis, toetsenbord), speelgoed (Bijvoorbeeld: Lego, Playmobil, Playstation-controller, pylon voor het voetballen), hoesje van een mobiel, oplader, televisie, bankpasje, bril.
De oplossing kunnen ze beter eerst op papier uitwerken. Wat is de hoofdboodschap? En hoe willen ze het presenteren voor de camera? Leuk om de kinderen hier grotendeels vrij in te laten. Ze kunnen het filmen met een tablet, smartphone, camera of webcam.
Als er geen apparaten beschikbaar zijn om mee te filmen, kan er ook gekozen worden voor een vorm waarin kinderen het presenteren voor de klas, zonder camera.
Groep 7 en 8
Kinderen ontdekken dat er verschillende soorten plastic bestaan en welke problemen wegwerpplastic in de natuur veroorzaakt voor zeedieren. Ze houden een pitch om hun oplossingen duidelijk te maken.
Extra informatie bij deze les
Er zijn veel antwoorden mogelijk, bijvoorbeeld:
Als plastic nooit was uitgevonden zou dat goed zijn, want:
- Dan is er minder zwerfafval (of vervuiling) op straat/ in de natuur/ in zee.
- Dan raken dieren er niet in verstrikt.
- Dan gaan dieren er niet dood aan.
- Dan komen er minder schadelijke stoffen in de lucht die bij het maken van plastic vrijkomen.
- Dat is beter voor de natuurgebieden, omdat het aardolie (waarvan plastic wordt gemaakt) niet met zware machines uit de grond gehaald hoeft te worden.
Als plastic nooit was uitgevonden zou dat niet goed zijn, want:
- Dan hadden veel producten op een andere manier of met andere materialen gemaakt moeten worden, zoals een telefoon, computer, televisie, auto.
- Dan is er veel minder speelgoed (bijvoorbeeld: Lego, Playmobil of een een spelcomputer hadden dan niet gemaakt kunnen worden).
- Voor sommige doelen is het handig, zoals spuitjes in een ziekenhuis (dat voorkomt infecties).
- Plastic ook wel lang mee kan gaan bij goed gebruik, zoals een duurzame drinkfles of broodtrommel.
Lees het interview eventueel klassikaal en bespreek het na. Kinderen kunnen het interview vinden door naar wwf.nl/bron te gaan en te klikken op les 4.
Geef de kinderen waar nodig wat hulpvragen mee, zoals:
Zijn er plastic voorwerpen die makkelijk vervangen kunnen worden? Waar heb je zelf invloed op? Als het antwoord ‘nog niet goed’ is, kijk dan samen met de kinderen (of klassikaal) wat jullie kunnen veranderen. Combineer het ook met de Toekomst-vraag van Janouk.
In de praktijk blijkt dat veel (wegwerp) plastic vaak vervangen kan worden door een duurzamer alternatief.
Op de webiste van WWF staan handige tips.
De pitch mag ook heel lokaal gericht worden op bijvoorbeeld de ouders of de school. Belangrijk is dat kinderen hun idee goed beschrijven.
Hulpvragen: Wat zou je het allerliefste willen dat er gebeurt? Wat moeten mensen daarvoor doen? Waarom is het belangrijk dat er iets verandert?