Een ijsbeer zonder ijs?
Toekomstkunde les 45Wetenschappers maken zich grote zorgen, want in de afgelopen 20 jaar is driekwart van het zee-ijs op de Noordpool gesmolten.
Voor het grootste landroofdier ter wereld, de ijsbeer, is het ijs van levensbelang om zijn voedsel te vinden. Kinderen weten na deze les alles over deze beer en doen een voorspelling over zijn leefomgeving in de toekomst. Want waar moet de ijsbeer heen zonder ijs?
Groep 5 en 6
Kinderen leren over de ijsbeer en ontdekken vervolgens waarom ijs op de Noordpool smelt. Ze begrijpen waarom dat geen goed nieuws is voor de ijsbeer. Daarna nemen ze een kijkje in het jaar 2050. Hoe ziet de wereld van een ijsbeer er dan uit? Ze maken een creatief dagboek.
Extra informatie bij deze les
Je kunt kinderen helpen door hen in categorieën te laten denken: uiterlijk, leefgebied, voortplanting en voedsel.
De bron is een nieuwsbericht en video van het Jeugdjournaal. De titel van het bericht is: ‘Nooit eerder zo weinig ijs op de Noordpool’. Bekijk het filmpje eventueel klassikaal. Kinderen kunnen de bron ook zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan.
Deze opdracht verwerkt de stof die kinderen bij opdracht 2 hebben gelezen en gezien. Laat ze in hun eigen woorden opschrijven wat er gebeurt als het een aantal zomers heel warm is in het Noordpoolgebied. Niet alleen de ijsbeer heeft hier last van, ook vissen die afhankelijk zijn van ijs en kou komen hierdoor in de problemen.
Bij deze opdracht gaan kinderen aan de slag met bedenken hoe het leven van een ijsbeer er in het jaar 2050 jaar zal uitzien, als het steeds warmer wordt op de Noordpool. Zij doen dit door een dagboek (het printblad) van een ijsbeer in te vullen. Kinderen kunnen zowel schrijven als tekenen in de vakjes. Eventueel kun je kinderen in tweetallen deze opdracht laten uitvoeren.
De grootste bedreiging voor de ijsbeer vormt het verdwijnen van zee-ijs en daarmee zijn leefgebied. Het verdwijnen van zee-ijs is een direct gevolg van klimaatverandering. Wat kunnen kinderen zelf doen om klimaatverandering tegen te gaan? Denk aan een warme trui i.p.v. de verwarming een graadje hoger en het licht uitdoen in ruimtes waar niemand is. Zo helpen wij de vermindering van CO2 uitstoot een handje, en daarmee de ijsbeer!
Groep 7 en 8
Kinderen vergelijken met een klasgenoot wat ze al weten over de ijsbeer. Vervolgens leren ze waarom ijs op de Noordpool smelt en waarom dat geen goed nieuws is voor de ijsbeer. Ze nemen een kijkje in de toekomst en verplaatsen zich in een ijsbeer in het jaar 2050... hoe ziet de wereld er dan uit?
Extra informatie bij deze les
Je kunt kinderen helpen door hen in categorieën te laten denken: uiterlijk, leefgebied, voortplanting en voedsel.
De bron is een nieuwsbericht en video van het Jeugdjournaal. De titel van het bericht is: ‘Nooit eerder zo weinig ijs op de Noordpool’. Bekijk het filmpje eventueel klassikaal. Kinderen kunnen de bron ook zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan.
Deze opdracht verwerkt de stof die kinderen bij opdracht 2 hebben gelezen en gezien. Laat ze in hun eigen woorden opschrijven wat er gebeurt als het een aantal zomers heel warm is in het Noordpoolgebied. Niet alleen de ijsbeer heeft hier last van, ook vissen die afhankelijk zijn van ijs en kou komen hierdoor in de problemen.
Bij deze opdracht gaan kinderen aan de slag met bedenken hoe het leven van een ijsbeer er in het jaar 2050 jaar zal uitzien, als het steeds warmer wordt op de Noordpool. Zij doen dit door een dagboek (het printblad) van een ijsbeer in te vullen. Kinderen kunnen zowel schrijven als tekenen in de vakjes. Eventueel kun je kinderen in tweetallen deze opdracht laten uitvoeren.
De grootste bedreiging voor de ijsbeer vormt het verdwijnen van zee-ijs en daarmee zijn leefgebied. Het verdwijnen van zee-ijs is een direct gevolg van klimaatverandering. Wat kunnen kinderen zelf doen om klimaatverandering tegen te gaan? Denk aan een warme trui i.p.v. de verwarming een graadje hoger en het licht uitdoen in ruimtes waar niemand is. Zo helpen wij de vermindering van CO2 uitstoot een handje, en daarmee de ijsbeer!