Oeroude overlever: de zeeschildpad
Toekomstkunde les 48Zeeschildpadden leefden al toen er nog dino's ronddwaalden over onze planeet. Tegenwoordig zijn ze een bedreigd diersoort, door toedoen van de mens.
Een van deze bedreigingen is dat schilpadnesten worden leeggeroofd door stropers. Gelukkig is daar een oplossing voor bedacht: 3D-geprinte nepeieren met een GPS-tracker! Hoe werkt dat precies? En hoe kunnen we de schildpad nog meer helpen? Dat ontdekt jouw groep tijdens deze les.
Groep 5 en 6
Kinderen leren over de verschillende bedreigingen die de zeeschildpad heeft. Ze leren meer over een nieuwe oplossing met GPS-chips. Vervolgens verzinnen ze zelf een oplossing voor een van de zelfgekozen bedreigingen. Dit verwerken ze in een infographic.
Extra informatie bij deze les
Indien nodig kun je de kinderen helpen door hen over het circus van vroeger vertellen, welke dieren er werden gebruikt en de kunstjes die zij moesten doen.
De video van het Jeugdjournaal is hier te vinden. Kinderen kunnen zelf rechtsboven zoeken met het woord: ‘robotdolfijn’.
Laat de kinderen nadenken over wat het leven in gevangenschap doet met dolfijnen en zeeleeuwen. Vinden deze dieren het leuk om kunstjes te doen? En wat leer je daar als toeschouwer van? Laat hen overwegen of dingen als vermaak en leren belangrijker zijn dan het welzijn van dieren die in deze parken worden ingezet en of dat eigenlijk wel fijn is vergeleken met het leven dat deze dieren in het wild hebben.
De opdracht verwerkt het geleerde uit het filmpje van het Jeugdjournaal, de weetjes van 3 én het nadenken over het leven dat zeedieren in gevangenschap hebben van 4. In het drieluik worden tekeningen gemaakt, maar er kunnen ook woorden worden toegevoegd. Help de kinderen op weg met hun drieluik door bijvoorbeeld klassikaal al stappen van de show uit te denken.
Groep 7 en 8
Kinderen leren waarom zeeschildpadden bedreigd worden. Ze leren dat naast het leegroven van schildpadnesten er nog meer bedreigingen zijn. Ze gaan zelf aan de slag met het bedenken van een oplossing voor een bedreiging van de zeeschildpad. Dit verwerken ze in een stripverhaal.
Extra informatie bij deze les
Deze opdracht kan klassikaal uitgevoerd worden. Teken bijvoorbeeld een schildpad op bord en schrijf er omheen. Kinderen kunnen denken aan: voedsel, leefgebied, voortplanting, verschillende soorten zeeschildpadden.
De bron is hier te vinden. Het is een verhaaltje met foto's. Kinderen kunnen de bron zelf raadplegen door de link op het werkblad. Lees het eventueel samen en praat na.
De voornaamste bedreigingen voor de zeeschildpad zijn naast het stropen van de eieren: plastic soep, drukte op de legstranden, klimaatverandering en visserij.
Kinderen kunnen hier zelf een bedreiging uitkiezen. Laat ze dit wel eerst uitwerken. Waardoor wordt het veroorzaakt? Wat is de rol van mensen? Laat kinderen eventueel eerst zelf even op internet zoeken. Op het werkblad is een klein kadertje waar kinderen wat ideeën kunnen opschrijven. Aanvullend kun je ook het printblad uitprinten, zo hoeven kinderen zelf geen vakjes te tekenen voor hun stripverhaal.
Extra: Het gaat goed met deze zeeschildpadden!
Op Bonaire en in Congo gaat het gelukkig wel wat beter met de zeeschildpadden.
In Congo worden ze sinds kort beschermd én ieder jaar worden er meer dan 1500 zeeschildpadden gered. Het Jeugdjournaal heeft hier een video over gemaakt. Gebruik deze ook tijdens de les.