In actie tegen stropers
Toekomstkunde les 57In Afrika kun je via webcams live meekijken bij de wilde dieren. Spot jouw groep een bijzonder wild dier? Deze webcams zijn ooit opgehangen om stropers te spotten, voornamelijk tijdens de pandemie waren stropers meer actief dan ooit.
In de nieuwe les van Toekomstkunde leren de kinderen meer over stroperij. Een leerzame les, waarbij kinderen zelf een kijkje nemen op de savanne en oplossingen bedenken om stropers te stoppen!
Groep 5 en 6
Samen kijken jullie naar een filmpje van het Jeugdjournaal en naar een livestream webcam uit Afrika. Welke dieren kunnen jullie spotten? Daarna leren kinderen meer over de verschillende redenen van stroperij. Ze gaan op een creatieve manier aan de slag met het bedenken van technische snufjes.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Bekijk eerst de webpagina van het Jeugdjournaal. Bekijk het eventueel samen en praat na. Het kan ook goed zijn om voor de les begint al te vragen wat kinderen weten over stroperij, stropers en die dieren die vaak gestroopt worden.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Voor deze opdracht kijken jullie naar live-beelden uit Zuid-Afrika. Op de website van Africam kan de livestream bekeken worden. Help de kinderen eventueel op weg. Op de website moeten ze namelijk nog op een video klikken.
Het is leuk om de livestream op het digibord te tonen terwijl kinderen met de les bezig zijn.
Regelmatig zijn er wilde dieren te zien, zoals: olifanten, leeuwen, antilopen, apen. Ook zijn er veel vogels en insecten te zien. Laat kinderen er een paar minuten naar kijken en ga daarna verder met de les.
De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om een vorm van stroperij tegen te gaan. Het kan een technische oplossing zijn. Maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken. Een producttekening is leuk, maar een tekstuele omschrijving kan natuurlijk ook.
Groep 7 en 8
Samen kijken jullie naar een filmpje van het Jeugdjournaal en naar een livestream webcam uit Afrika. Welke dieren kunnen jullie spotten? Vervolgens leren kinderen meer over de verschillende redenen van stroperij en verzinnen ze technische en digitale oplossingen om stropers tegen te houden.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Bekijk eerst de webpagina van het Jeugdjournaal. Bekijk het eventueel samen en praat na. Het kan ook goed zijn om voor de les begint al te vragen wat kinderen weten over stroperij, stropers en die dieren die vaak gestroopt worden.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Voor deze opdracht kijken jullie naar live-beelden uit Zuid-Afrika. Op de website van Africam kan de livestream bekeken worden. Help de kinderen eventueel op weg. Op de website moeten ze namelijk nog op een video klikken.
Het is leuk om de livestream op het digibord te tonen terwijl kinderen met de les bezig zijn.
Regelmatig zijn er wilde dieren te zien, zoals: olifanten, leeuwen, antilopen, apen. Ook zijn er veel vogels en insecten te zien. Laat kinderen er een paar minuten naar kijken en ga daarna verder met de les.
Praat na over de drie redenen. Wat zijn de overeenkomsten? En welk gevoel roept dit op bij de kinderen?
De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om een vorm van stroperij tegen te gaan. Het kan een technische oplossing zijn. Maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken. Een producttekening is leuk, maar een tekstuele omschrijving kan natuurlijk ook.
Inzendingen
Heeft jouw groep leuke ideeën bedacht om de stroperij tegen te gaan? Wij zijn altijd erg blij met alle inzendingen! Stuur de creaties en ander fotomateriaal gerust op naar: toekomstkunde@wwf.nl.