Een BIJzonder dier
Toekomstkunde les 59Als je aan een bestuiver denkt, denk je waarschijnlijk gelijk aan de bij. Wel 75% van het groente en fruit dat we eten, moeten door bestuivers worden bestuift om te groeien.
Helaas zijn er ook bedreigingen voor de bestuivers. Zo zijn er steeds minder bloemen, er is in ons land steeds meer sprake van een monocultuur op landbouwgrond. Ook hebben bestuivers nog steeds te maken met gif. De kinderen leren meer over deze bedreigingen en schrijven hun eigen liedje om op te komen voor de bij!
Groep 5 en 6
Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij en de kinderen verwerken dit op het werkblad. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?
Extra informatie bij deze les
De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Ze hebben uiteraard bloemen nodig, maar wellicht weten kinderen ook al van de begrippen ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Als de kinderen er niet uit komen kunnen ze op internet zoeken.
Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?
Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten. Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.
Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.
Groep 7 en 8
Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij. De kinderen verwerken dit op het werkblad en denken na over wat we zouden missen als er geen bijen waren. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij en om zijn bedreigingen duidelijk te maken. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?
Extra informatie bij deze les
De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Om ze op weg te helpen kun je voorbeelden geven zoals ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Maar ook schone lucht is bijvoorbeeld belangrijk. In de bron van 2 wordt daar meer over duidelijk. Als de kinderen er niet uit komen, kunnen ze op internet zoeken.
Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?
a. Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten.
b. Hier zijn ook veel antwoorden goed, omdat 75% van ons groente en fruit bestuivers nodig heeft. Een paar voorbeelden zijn: courgettes, aardbeien, bananen, peren, tomaten, maar natuurlijk ook honing.
Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.
Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.
Tip: extra videomateriaal
Het Klokhuis heeft een leuke en informatieve aflevering over bijen gemaakt. Zijn de kinderen nog niet klaar met bijen? Dan is dit filmpje leuk als aanvulling op de les.