Een BIJzonder dier

Toekomstkunde les 59

Ola Jennersten / WWF-Sweden

Als je aan een bestuiver denkt, denk je waarschijnlijk gelijk aan de bij. Wel 75% van het groente en fruit dat we eten, moeten door bestuivers worden bestuift om te groeien.

Helaas zijn er ook bedreigingen voor de bestuivers. Zo zijn er steeds minder bloemen, er is in ons land steeds meer sprake van een monocultuur op landbouwgrond. Ook hebben bestuivers nog steeds te maken met gif. De kinderen leren meer over deze bedreigingen en schrijven hun eigen liedje om op te komen voor de bij!

Groep 5 en 6

Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij en de kinderen verwerken dit op het werkblad. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Ze hebben uiteraard bloemen nodig, maar wellicht weten kinderen ook al van de begrippen ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Als de kinderen er niet uit komen kunnen ze op internet zoeken.

Opdracht 2

Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?

Opdracht 4

Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten. Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.

Opdracht 5

Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.

Groep 7 en 8

Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij. De kinderen verwerken dit op het werkblad en denken na over wat we zouden missen als er geen bijen waren. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij en om zijn bedreigingen duidelijk te maken. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Om ze op weg te helpen kun je voorbeelden geven zoals ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Maar ook schone lucht is bijvoorbeeld belangrijk. In de bron van 2 wordt daar meer over duidelijk. Als de kinderen er niet uit komen, kunnen ze op internet zoeken.

Opdracht 2

Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?

Opdracht 4

a. Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten.

b. Hier zijn ook veel antwoorden goed, omdat 75% van ons groente en fruit bestuivers nodig heeft. Een paar voorbeelden zijn: courgettes, aardbeien, bananen, peren, tomaten, maar natuurlijk ook honing.

Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.

Opdracht 5

Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.

Tip: extra videomateriaal

Het Klokhuis heeft een leuke en informatieve aflevering over bijen gemaakt. Zijn de kinderen nog niet klaar met bijen? Dan is dit filmpje leuk als aanvulling op de les.

Achtergrondinformatie van WWF

Ola Jennersten / WWF-Sweden

Duurzaam tuinieren

Wil je een milieuvriendelijkere tuin? We geven je 18 tips hoe je dat voor elkaar krijgt.
Meer info
WWF / Simon Rawles

De Nederlandse Bonenatlas: Bonen bieden oplossingen voor natuur en landbouw

WWF-medewerker Corné blogt over voedsel. Deze keer: de Nederlandse Bonenatlas
Meer info

Living Planet Report WWF 2024: populatiegrootte wilde dieren wereldwijd daalt in 50 jaar gemiddeld met 73%

populatiegrootte wilde dieren wereldwijd daalt in 50 jaar gemiddeld met 73%.
Meer info

Wet voor natuurherstel Europa gaat door: opluchting bij natuur- en milieuorganisaties

Een meerderheid van het Europees Parlement heeft zojuist ingestemd met het voorstel voor de Europese Natuurherstelwet. De Nederlandse natuur- en milieuorganisaties reageren opgelucht, want natuurherstel in Europa komt hiermee een stap dichterbij.
Meer info
Wild Wonders of Europe / Widstrand / WWF

Bijna 1 miljoen Europese burgers spreken zich uit voor de Natuurherstelwet!

Morgen, woensdag 12 juli, zullen de leden van het Europees Parlement hun beslissende stem uitbrengen over de Natuurherstelwet. Het is de laatste kans voor het Europees Parlement om de wetenschap niet langer te negeren en om de schrikbarende snelheid van natuurverlies in Europa niet langer in de wind te slaan.
Meer info
WWF-Sweden / Ola Jennersten

Europese milieuministers stemmen voor Natuurwet

Het Wereld Natuur Fonds is net als een aantal andere Nederlandse natuur- en milieuorganisaties tevreden over de instemming van de Europese Raad van Milieuministers met een Europese Natuurherstelwet.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.