In actie voor het klimaat

Toekomstkunde les 72

Je hebt vast gehoord over de klimaattop van Glasgow. Duizenden wereldleiders en wetenschappers praten er over klimaatverandering en hoe we de problemen door klimaatverandering kunnen tegengaan.

Met deze les gaan kinderen zelf aan de slag met het thema klimaat. Ze leren over klimaatverandering en verzinnen zelf goede acties die ze kunnen uitvoeren voor een betere wereld!

Groep 5 en 6

Kinderen leren dat leeftijdsgenoten in actie komen voor het klimaat.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De bron is deze pagina van Kidsweek. Kinderen kunnen zelf naar deze pagina gaan. Lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

 

 

Opdracht 2

Je kunt de kinderen vragen of ze zelf ook mee zouden demonstreren op de A12? De tweede vraag komt later bij opdracht 5 ook terug. Hier kun je ook een groepsopdracht van maken. Welke acties worden het vaakst genoemd?

Opdracht 5

Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen waarbij je verschillende thema's uitlicht en verwijst naar de tweede vraag van opdracht 2.

Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:

  • Met de fiets of lopend naar school
  • De verwarming een graad lager gezet
  • Een vegetarisch gerecht gekookt
  • Iets korter of kouder gedoucht
  • X-dagen niets gekocht
  • Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
  • Afval in de natuur opgeruimd
  • Afval goed gesorteerd en gescheiden
  • Iemand een tip gegeven over duurzaamheid

Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.

Opdracht 6

Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?

Aanvullend: zeespiegel

Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.

Michel Gunther / WWF

Leuke resultaten uit deze les?

Deel het met #toekomstkunde op social media! Of mail het naar: toekomstkunde@wwf.nl

Groep 7 en 8

Kinderen halen voorkennis op over klimaatverandering en bedenken wat ze zouden zeggen tegen een wereldleider. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Daarna gaan ze die acties ook echt uitvoeren!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van. Een aantal steekwoorden om daarbij te gebruiken: temperatuurstijging, broeikasgassen, uitstoot, rol van mensen, oplossingen, duurzaamheid.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van Kidsweek. Kinderen kunnen zelf naar deze pagina gaan. Lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

Opdracht 5

Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen, eventueel aanvullend op wat kinderen bij opdracht 1 hebben opgeschreven.

Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:

  • Met de fiets of lopend naar school
  • De verwarming een graad lager gezet
  • Een vegetarisch gerecht gekookt
  • Iets korter of kouder gedoucht
  • X-dagen niets gekocht
  • Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
  • Afval in de natuur opgeruimd
  • Afval goed gesorteerd en gescheiden
  • Iemand een tip gegeven over duurzaamheid

Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.

Opdracht 6

Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?

Aanvullend: zeespiegel

Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Casper Douma

Bouwen mét natuur, niet er bovenop!

WWF-medewerker Evita Sanches vertelt over mangroveherstel op Curacao.
Meer info
Twan Teunissen ARK Natuurontwikkeling

Meer natuur: voor meer waterveiligheid en een mooier Nederland

‘Wolkbreuk in Friesland zet straten blank’ en ‘Wateroverlast in Limburg, campings ontruimd’, maar ook ‘Langste files van het jaar door hevige regenval’. Zomaar een paar krantenkoppen van de afgelopen week. In sommige plekken van ons land viel tot wel 70 mm water in een kort tijdsbestek door regen en onweersbuien. Is dit het ‘nieuwe normaal’?
Meer info
Petteri Hautamaa

Trekkende zoetwatervissen wereldwijd met meer dan 80 procent afgenomen

Het gaat erg slecht met trekvissen als zalm, paling en stekelbaars. Het aantal trekkende zoetwatervissen is tussen 1970 en 2020 wereldwijd met meer dan 80 procent afgenomen, blijkt uit een onlangs gepubliceerd rapport van verschillende natuurbeschermingsorganisaties.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.