De eenhoorn van de zee
Toekomstkunde les 90De narwal is een bijzondere walvissoort die lijkt op een kruising tussen een eenhoorn en een walvis. Vroeger werd gedacht dat de slagtand van de narwal magische eigenschappen had. Al duizenden jaren lang leeft de narwal in de koude zeeën rond de Noordpool hij is goed aangepast op het leven tussen het zee-ijs. Door de klimaatcrisis en de daarmee gepaarde opwarming van de aarde is het leefgebied van dit dier aan het veranderen.
Groep 5 en 6
Je leert over de narwal en hoe jij deze kan beschermen
Extra informatie bij deze les
De kinderen vullen de mindmap aan.
De juiste feiten zijn:
Zwemt het liefst in… koud water.
Leeft in… de zee.
Is herkenbaar vanwege… de grote slagtand op zijn voorhoofd.
Eet graag… vis.
Is familie van… de walvis.
De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Bespreek de drie redenen met de kinderen. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen? Welk probleem is makkelijk aan te pakken? Of is het allemaal lastig? Waarom doet de overheid niet snel iets aan klimaatverandering? Moeten boten per se door het leefgebied van de narwal varen of kunnen ze ook een omweg nemen? Zijn olie en gas belangrijker dan het leven van een narwal? Praat er met de kinderen over.
De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om de narwal te beschermen. Ze bedenken wat ze tegen de verschillende partijen kunnen zeggen (overheid, scheepvaarders, lokale bevolking). Het kan een technische oplossing zijn, maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken.
Stimuleer de kinderen om krachtige woorden te gebruiken. Hoe overtuig je iemand? Praat hier samen over.
De kinderen wisselen hun gesprekswolkjes uit. Laat elk tweetal of groepje hun verhaal vertellen. Zijn er overeenkomsten of juist veel verschillen?
Groep 7 en 8
Je leert over de narwal en hoe jij deze kan beschermen
Extra informatie bij deze les
De kinderen vullen de mindmap aan.
De juiste feiten zijn:
Zwemt het liefst in… koud water.
Leeft in… de zee.
Is herkenbaar vanwege… de grote slagtand op zijn voorhoofd.
Eet graag… vis.
Is familie van… de walvis.
De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Bespreek de drie redenen met de kinderen. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen? Welk probleem is makkelijk aan te pakken? Of is het allemaal lastig? Waarom doet de overheid niet snel iets aan klimaatverandering? Moeten boten per se door het leefgebied van de narwal varen of kunnen ze ook een omweg nemen? Zijn olie en gas belangrijker dan het leven van een narwal? Praat er met de kinderen over.
De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om de narwal te beschermen. Ze bedenken wat ze tegen de verschillende partijen kunnen zeggen (overheid, scheepvaarders, lokale bevolking). Het kan een technische oplossing zijn, maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken.
Stimuleer de kinderen om krachtige woorden te gebruiken. Hoe overtuig je iemand? Praat hier samen over.
De kinderen wisselen hun gesprekswolkjes uit. Laat elk tweetal of groepje hun verhaal vertellen. Zijn er overeenkomsten of juist veel verschillen?