Miljoen minder plastic tasjes bij afval Kruidvat door Katja
Kruidvat gooit jaarlijks een miljoen minder plastic tasjes weg door een suggestie van vakkenvuller en student Katja Diepstraten. Zij deed een voorstel en tot haar grote verbazing, werd haar idee opgepikt.
Als vakkenvuller bij Kruidvat Montfoort zag de 21-jarige Scheikunde-student Katja dat mascara’s en lippenstiften vaak per 1 of 2 in een plastic zakje verpakt zaten als zij het in de winkel moest aanvullen. Dat kan beter, dacht zij. En dus plaatste ze een bericht op LinkedIn waarin ze voorstelde om hier eens over in gesprek te gaan met A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf van Kruidvat.
Distributiecentrum
Tegen al haar verwachtingen in werd ze uitgenodigd op het distributiecentrum in Heteren. “Ik had verwacht dat ze me hun verhaal zouden doen, en me zouden vertellen waarom het ze deze plastic tasjes zouden moeten blijven gebruiken, maar ze waren echt geïnteresseerd in mijn suggestie om het anders te doen”.
Katja kwam in eerste instantie met een oplossing zónder plastic tasjes. “Ik wilde eigenlijk helemaal geen plastic afval meer. Ik had een oplossing bedacht van een soort van schotten in de kratten om de make-up te scheiden van elkaar, maar dan zit je aan beperkte ruimte vast en met orderpieken is dat lastig.”
Doorgevoerd
En dus stelde ze voor om de plastic tasjes, die een eigen kleur hebben per merk, eerst helemaal te vullen, voordat er een nieuw tasje gepakt zou worden. Heel simpel dus. Dat haar idee was doorgevoerd, merkte ze toen ze op een dag een hele hoop minder doosjes in haar kratten zag liggen tijdens het aanvullen. “Toen had ik zoiets van, huh, zitten er nou minder tasjes in, of heb ik gewoon een keer geluk?” Haar plan bleek doorgevoerd te zijn. “Dat was echt heel gaaf. Dat ze zo blij waren met mijn suggestie en dat het zo snel werd doorgevoerd.”
Frisse blik
Voor Katja laat het zien dat iedereen veranderingen kan maken. “Ik was ook maar een vakkenvuller. Maar, je komt als buitenstaander met een frisse blik. Juist die frisse blik kan het verschil maken.” Ze raadt andere mensen aan om vooral soms even stil te staan bij routines, en na te denken hoe jij het zelf zou doen, als je het zelf zou mogen bedenken.
“Met mijn bericht op LinkedIn is het heel snel gegaan, dat is ook de kracht van social media. Als je dat liever niet doet, kun je ook kijken welke communicatiekanalen er zijn binnen je eigen bedrijf.” Daarnaast raadt ze aan om je verhaal bij jezelf te houden. “Je hoeft niet een bedrijf in een slecht daglicht te zetten. Zeg gewoon, ‘dit is mij opgevallen’ en draai het naar jezelf toe.”
‘Groenere’ tasjes
Kruidvat bespaart nu dus een miljoen plastic tasjes per jaar en dat scheelt de Kruidvat ook kosten. “Daarnaast kan ik mijn werk nu efficiënter doen.” Wel ziet Katja dat het altijd nog beter kan: “Nu wordt er gebruik gemaakt van de goedkoopste tasjes. Ze kunnen ook naar ‘groenere’ tasjes kijken. Dat is misschien een volgende stap.”
Wat doen anderen?
Lees hieronder meer inspirerende verhalen van mensen die hun plasticverbruik verminderen.