Wereld Natuur Fonds, Eurovisie Songfestival en Armin van Buuren bundelen krachten en geven natuur een stem
Het Eurovisie Songfestival en het Wereld Natuur Fonds (WWF) bundelen hun krachten in een unieke samenwerking en geven daarmee een stem aan onze planeet en de natuur onder de noemer: #VoiceForThePlanet.
Wereldberoemde DJ en WWF-ambassadeur, Armin van Buuren, trapt de samenwerking af en wordt begeleid door Martin Österdahl - Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival, Bert Wijbenga - locoburgemeester van Rotterdam, Kirsten Schuijt - CEO WWF-NL en acteur Niek Roozen. Samen komen ze op voor de natuur door op 15 mei de wereldwijde petitie #VoiceForThePlanet te ondertekenen in de ‘virtual village’ van het Eurovisie Songfestival. Als klap op de vuurpijl wordt de iconische Erasmusbrug op groen gezet.
Open up
Tijdens deze 65e editie van het Eurovisie Songfestival vraagt de organisatie samen met WWF aan fans en kijkers zich te verenigen en zich aan te sluiten bij het overkoepelende thema van het evenement: “Open Up”. Samen met de alle artiesten, fans, ambassadeurs en de organisatie van het Eurovisie Songfestival versterken ze de positieve boodschap van het evenement om je open te stellen voor een ander, voor verschillende meningen, elkaars verhalen en voor elkaars cultuur.
Artiesten geven goede voorbeeld
“Het is fantastisch om dit jaar samen te werken met WWF en hun Voice for the Planet campagne te steunen. Bij het Eurovisie Songfestival draait alles om het gebruik van het geluid van de menselijke stem om de wereld te verenigen en we weten dat de miljoenen fans die kijken, hun stem willen inzetten om een duurzame toekomst te ondersteunen,” vertelt Martin Österdahl, Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival.
Armin van Buuren: “Als ik aan de stem van onze planeet denk, dan denk ik aan Sir David Attenborough. Hij heeft me door de jaren heen enorm geïnspireerd en me laten zien hoe kostbaar het leven op aarde is en dat we er alles aan moeten doen om het te redden. Ik weet dat we dat samen kunnen. En dat we elkaar kunnen inspireren om te veranderen en het verschil te maken. Daarom roep ik al mijn fans op om de wereldwijde #VoiceForThePlanet te ondertekenen en hun stem te laten horen.”
Via TikTok roept Armin van Buuren kijkers op om zijn track ‘Million Voices’ te zingen, dansen of duetten via de #voicefortheplanet-Challenge. De Nederlandse acteur en influencer Niek Roozen verleent ook zijn steun om ervoor te zorgen dat de challenge viraal gaat; Niek benadert alle deelnemers uit Europa tijdens de liveshows en daagt samen met hen nog meer kijkers in elk land uit om hun stem te geven aan de natuur door deel te nemen aan de TikTok-Challenge. Verschillende landen hebben al een bijdrage geleverd en dit gefilmd.
Een belangrijk jaar voor natuur
Het doel is om één miljoen stemmen te verzamelen op de speciaal voor de gelegenheid gecreëerde website: voicefortheplanet.eu. Dit jaar is een cruciaal jaar omdat veel wereldwijde bijeenkomsten op het gebied van natuur en klimaat plaatsvinden in 2021. De miljoenen stemmen worden in oktober en november aangeboden aan wereldleiders tijdens de United Nations Biodiversity Convention en de United Nations Climate Change Conference.
WWF: "We hebben gezien hoe de pandemie ons op verschillende manieren uit elkaar heeft gedreven, maar dit is een geweldig voorbeeld van hoe we samen kunnen werken wanneer we dat het meest nodig hebben. Onze stem gebruiken om op te komen voor de natuur is belangrijker dan ooit en waar kan dat beter dan nu tijdens het Eurovisie Songfestival! Als we op onze beurt zorgen voor deze bijzondere planeet waarvan we allemaal afhankelijk zijn, kunnen we helpen de volgende wereldwijde pandemie te voorkomen. Eurovisiesongfestival symboliseert hoop - en er is veel om op voort te bouwen, als we allemaal spreken en de wereldleiders onze stem horen."
Gerelateerde artikelen
Een historisch verdrag voor de bescherming van de oceanen!
Migratieroutes voor walvissen in de Grote Oceaan moeten snel beschermd worden
Blijf op de hoogte
Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).