De steur komt terug
Toekomstkunde les 43De steur wordt in heel Europa ernstig bedreigd. Sinds de jaren '50 komt hij niet meer vast in Nederland voor. Visserij en vervuild rivierwater waren de oorzaken van de verdwijning van deze trekvis. Door deze belemmeringen aan te pakken, maakt de steur kans op herintroductie in de Europese wateren.
Met deze les leren kinderen op een creatieve wijze over het uitzetten van steuren in Europa.
Groep 5 en 6
Kinderen weten waardoor de steur verdwenen is uit Nederland. Ze lezen een interessant interview en weten zo waardoor de steur weer terug kan keren. Als werkvorm maken ze een verhuiskaartje om de steuren die in Nederland worden uitgezet succes te wensen!
Extra informatie bij deze les
Obstakels die de steur tegenkomt zijn: dammen, scheepvaart (schroefmotoren van grote schepen), vervuiling en visserij.
De bron is hier te vinden. Het is een interview met expert Maarten van WWF. Je kunt dit interview eventueel samen lezen en napraten over de weetjes die Maarten verteld.
4a: Dit is een opdracht waarbij kinderen kunnen nadeken en filosoferen over het terugbrengen van dieren die in een bepaald gebied zijn uitgestorven. Welke verantwoordelijkheid hebben wij als mensen om deze dieren terug te brengen? Is dat altijd gewenst, waarom wel/niet?
4b: De goede antwoorden zijn:
- Provincie Gelderland
- De Waal, de IJssel en de Nederrijn
- Zwitserland
Bekijk de videoboodschap van Bob hier.
Om Bob een handje te helpen kunnen de kinderen een kaartje maken en versturen naar familie en vrienden om voor Bob in actie te komen. Laat ze de steur op de kaart weer in een fijne leefbare omgeving zetten door na te denken hoe die gezonde leeromgeving van de steur er uit kan zien.
Als het avontuur van Bob al voorbij is. Stuur hem dan een goed gedaan kaart. Misschien komt hij nog een keer in actie.
De kinderen kunnen een choreografie op het nummer van de steur bedenken. Wil je dit groter aanpakken? Laat de kinderen dan een optreden doen voor de klas of school.
Het liedje vind je hier vanaf 1:30
Groep 7 en 8
Kinderen denken na over belemmeringen en bedreigingen in de rivier voor trekvissen. Ze snappen zo waardoor de steur verdwenen is uit Nederland. Vervolgens leren ze meer over trekvissen en maken ze verhuiskaartjes om de steuren die in Nederland worden uitgezet succes te wensen!
Extra informatie bij deze les
De steur is uitgestorven in Nederland vanwege visserij, vervuild water in de rivieren, de aanleg van dammen en stuwen in de rivieren en kanalisering. Ook de scheepvaart is een factor geweest (door onder andere schroefmotoren van grote schepen).
De bron is hier te vinden. Lees het interview met expert Maarten van WWF eventueel samen.
Trekvissen die in de Noordzee en Nederlandse rivieren voorkomen zijn onder andere de Atalantische zalm, de paling, de elft, de sneep en de zeeprik. Het is leuk als kinderen kiezen voor de minder bekende soorten. Zoeken eventueel samen op internet naar afbeeldingen en weetjes.
Bekijk de videoboodschap van Bob hier.
Om Bob een handje te helpen kunnen de kinderen een kaartje maken en versturen naar familie en vrienden om voor Bob in actie te komen. Laat ze de steur op de kaart weer in een fijne leefbare omgeving zetten door na te denken hoe die gezonde leeromgeving van de steur er uit kan zien.
Als het avontuur van Bob al voorbij is. Stuur hem dan een goed gedaan kaart. Misschien komt hij nog een keer in actie.
De kinderen kunnen een choreografie op het nummer van de steur bedenken. Wil je dit groter aanpakken? Laat de kinderen dan een optreden doen voor de klas of school.
Het liedje vind je hier vanaf 1:30