25 september 2020

De Plastic Pledge voor de toerismebranche: één jaar later

Sinds 26 september 2019, tekenden 200 bedrijven en toerisme-organisaties de International Tourism Plastic Pledge. Een initiatief van MVO-Nederland gesteund door WWF. We zien meer en meer plastic in de natuur en op onze vakantiebestemmingen en dat willen we niet. Vol energie en goede ging iedereen aan de slag om samen plasticvervuiling te stoppen, maar de coronacrisis heeft ons allemaal echter twee stappen achteruit doen zetten in plaats van vooruit.

Terugblik

Getriggerd door nieuwsberichten over plasticvervuiling in de Middellandse zee, een populaire vakantiebestemming voor veel Nederlanders, en een belangrijk leefgebied voor veel zeedieren, kwamen MVO-Nederland, ANVR en WWF in gesprek over het terugdringen van plastic binnen de toerismebranche. Daaruit ontstond de Plastic Pledge.

Sinds de lancering van de pledge is er veel kennis uitgewisseld. Zo gaven Trashpackers, Searious Business, WWF Nederland en andere partijen kennis-sessies op de vakantiebeurs begin dit jaar in Utrecht. En in maart zijn alle betrokkenen gestart met een actieplan voor 2020 gericht op zoveel mogelijk positieve impact via de hele keten.  

Maar toen kwam de corona-crisis die de wereld op zijn kop zette, ook voor de toerismesector. De prioriteiten verschoven en veel bedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden. In deze uitdagende tijden organiseerde MVO Nederland een webinar ‘Why this Corona crisis is the best time to reduce single-use plastics.’ Want in plaats van naar meer plastic te grijpen, kunnen we en moeten we echt ook nu al minderen.

Hoe nu verder?

Om de toerismesector weer op te bouwen op een duurzamere en beter manier, is het stoppen met wegwerpplastics een belangrijk onderwerp. Daarom zullen alle deelnemers aan de pledge de komende maanden worden voorzien van tips en voorbeelden om ook in deze uitdagende tijden te kunnen stoppen met wegwerppplastic.

Werk je in de toerismebranche en ben je nog niet bij dit initiatief aangesloten maar wil je het plasticverbruik in de sector wel verminderen? Je kunt nog steeds meedoen door de pledge te ondertekenen: www.tourismplasticpledge.com

Wil je nog meer doen?

Teken de petitie voor een VN-verdrag tegen plasticvervuiling.

Gerelateerde artikelen

Jürgen Freund / WWF

Geen groen licht voor diepzeemijnbouw

Natuurbeschermers, bedrijven en landenvertegenwoordigers die zich inzetten voor de oceanen of die zich zorgen maken over mijnbouw in de diepzee, zijn hoopvol na de wereldwijde bijeenkomst over diepzeemijnbouw. Er kwam geen groen licht voor diepzeemijnbouw. Nu is het hopen dat van uitstel ook daadwerkelijk afstel komt.
Meer info
Jürgen Freund / WWF

WWF en Greenpeace bezorgd over halfslachtige houding kabinet over diepzeemijnbouw

Het kabinet heeft het standpunt van Nederland op diepzeemijnbouw gepubliceerd in een brief aan de Tweede Kamer. WWF en Greenpeace hebben grote zorgen omdat Nederland zich nog steeds niet onomwonden uitspreekt tegen diepzeemijnbouw. Dit standpunt is van belang bij een beslissende bijeenkomst van de Internationale Zeebodemautoriteit op Jamaica (10 juli a.s.).
Meer info
Quentin Bates / WWF

Nederlandse cateraars serveren geen RODE vis in meer dan 1500 restaurants

Drie van de grootste Nederlandse cateraars Albron, Vermaat en Sodexo hebben vandaag een World Oceans Deal met Wereld Natuur Fonds Nederland en Good Fish gesloten, dat betekent dat meer dan 50% van de Nederlandse cateraars in 2023 een volledig 'roodvrij' assortiment aanbieden in hun restaurants. Daarmee serveren zij in meer dan 1500 restaurant géén vis meer die op rood staat op de VISwijzer.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).