Terugblik
Getriggerd door nieuwsberichten over plasticvervuiling in de Middellandse zee, een populaire vakantiebestemming voor veel Nederlanders, en een belangrijk leefgebied voor veel zeedieren, kwamen MVO-Nederland, ANVR en WWF in gesprek over het terugdringen van plastic binnen de toerismebranche. Daaruit ontstond de Plastic Pledge.
Sinds de lancering van de pledge is er veel kennis uitgewisseld. Zo gaven Trashpackers, Searious Business, WWF Nederland en andere partijen kennis-sessies op de vakantiebeurs begin dit jaar in Utrecht. En in maart zijn alle betrokkenen gestart met een actieplan voor 2020 gericht op zoveel mogelijk positieve impact via de hele keten.
Maar toen kwam de corona-crisis die de wereld op zijn kop zette, ook voor de toerismesector. De prioriteiten verschoven en veel bedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden. In deze uitdagende tijden organiseerde MVO Nederland een webinar ‘Why this Corona crisis is the best time to reduce single-use plastics.’ Want in plaats van naar meer plastic te grijpen, kunnen we en moeten we echt ook nu al minderen.
Hoe nu verder?
Om de toerismesector weer op te bouwen op een duurzamere en beter manier, is het stoppen met wegwerpplastics een belangrijk onderwerp. Daarom zullen alle deelnemers aan de pledge de komende maanden worden voorzien van tips en voorbeelden om ook in deze uitdagende tijden te kunnen stoppen met wegwerppplastic.
Werk je in de toerismebranche en ben je nog niet bij dit initiatief aangesloten maar wil je het plasticverbruik in de sector wel verminderen? Je kunt nog steeds meedoen door de pledge te ondertekenen: www.tourismplasticpledge.com
Wil je nog meer doen?
Teken de petitie voor een VN-verdrag tegen plasticvervuiling.