Wereldwijde scheepvaartsector neemt milieumaatregelen
Wereldwijde scheepvaartsector neemt milieumaatregelen
De internationale scheepvaart organisatie (IMO) van de Verenigde Naties heeft in april 2018 ingestemd met klimaatdoelstellingen voor de sector. Ook stemde de organisatie in met een verbod op het gebruik van zware stookolie in het kwetsbare noordpoolgebied, en met de aanpak van het groeiende probleem van plastic vervuiling van de oceanen.
Broeikasgassen halveren in 2050
De internationale scheepvaart moet in 2050 de uitstoot van broeikasgassen hebben gehalveerd ten opzichte van 2008. Om dit doel te behalen moeten schepen in 2030 al 40 procent minder CO2 uitstoten. Uiteindelijk moet de sector klimaatneutraal worden. Het is voor het eerst dat de scheepvaart een internationaal akkoord bereikt over de uitstoot van broeikasgassen. De komende jaren gaat de IMO de afspraken uitwerken. De scheepvaart sector maakte geen onderdeel uit van het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. De scheepvaart is goed voor meer dan twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Zware stookolie
Gezien de ernstige risico’s op vervuiling van het Noordpoolgebied zal er een verbod komen op het gebruik van zware stookolie, een restproduct van de olie industrie. Bovendien zorgt deze brandstof voor extra roetvorming, die bijdraagt aan het extra smelten van zee-ijs. De roetdeeltjes komen terecht op het poolijs. IJs weerkaatst het zonlicht (het zgn albedo effect) maar roet zorgt ervoor dat de warmte wordt vastgehouden, waardoor ijs en sneeuw sneller smelten. De scheepvaartsector had het gebruik en het vervoer van zware stookolie in Antarctica al verboden. WWF roept de lidstaten op alles in het werk te stellen om een verbod in 2021 goed te keuren en snel uit te voeren.
Plastic vervuiling
De plastic vervuiling van de oceanen is een wereldwijd probleem. Een grote bron van deze vervuiling bestaat uit vissersgerei, waaronder visnetten. Het is al jaren bekend dat spooknetten miljoenen slachtoffers maken onder zeedieren. De internationale scheepvaartsector gaat actie ondernemen tegen de bijdrage van de scheepvaart aan de steeds ernstiger wordende mondiale plastic- en microplasticvervuiling. Vooral deze minuscule plastics hopen zich op in vissen en zeezoogdieren waar bijvoorbeeld de inheemse bevolking van het arctisch gebied afhankelijk van zijn.
Belangrijke stap
Gert Polet, Noordpooldeskundige bij WWF, noemt de gemaakte afspraken een belangrijke stap. “Het zend een sterk signaal uit naar de scheepvaartsector en brandstofleveranciers om te investeren in duurzame energie en energie besparing, en de snelle inzet daarvan.”
Gerelateerde artikelen
Op zoek naar ijswalvissen in het Noordpoolgebied
Geen groen licht voor diepzeemijnbouw
WWF en Greenpeace bezorgd over halfslachtige houding kabinet over diepzeemijnbouw
Blijf op de hoogte
Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).