Bruinvissen en onderwaterlawaai
Toekomstkunde les 30Herrie in de zee
De Noordzee is het grootste natuurgebied van Nederland en het thuis van de bruinvis. Door schepen en de bouw van windmolens wordt het leefgebied van de bruinvis flink verstoord. Het lawaai zorgt ervoor dat bruinvissen slechter met soortgenoten kunnen communiceren en minder goed vis vangen.
Benieuwd hoe dat lawaai klinkt? Luister het fragment hiernaast.
Groep 5 en 6
Kinderen leren over de Noordzee: het thuis van de bruinvis, maar ook van haaien en zelfs van de orka! Ze ontdekken hoe lastig het is om door herrie heen te communiceren. Vervolgens komen ze in actie door de geleerde informatie in een tekening samen te vatten.
Extra informatie bij deze les
De anemoonvis is het enige dier dat niet in de Noordzee leeft. Hoewel een orka niet vaak wordt waargenomen is het wel degelijk een inwoner van de Noordzee!
De bron is hier te vinden. Hier staat filmpje. Kijk het eventueel samen. Het is lastig te zien hoe vaak de bruinvissen boven water komen dus het antwoord is aan de kinderen. Maar er zwemmen er sowieso meer dan vier.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Als alternatief kun je deze opdracht ook klassikaal uitvoeren. Laat twee kinderen een boodschappenlijstje maken. Speel dan muziek (op redelijk volume) en laat de kinderen op afstand van elkaar proberen de lijstjes aan de ander over te brengen. Het doel van de opdracht is natuurlijk om kinderen te laten ervaren hoe lastig communiceren met stoorzenders is. Voor mensen is dit vervelend. Voor bruinvissen is het levensbedreigend omdat ze dan geen voedsel meer kunnen vinden. Ook hun voortplanting wordt bedreigd omdat ze veel meer moeite hebben elkaar te vinden.
Gebruik het printblad en laat de kinderen rond de bruinvis (als een soort mindmap) de problemen opschrijven die dit dier ervaart in de Noordzee. Misschien kan het kind ook wel een paar oplossingen bedenken? Die kunnen ook worden opgeschreven.
Op de bronpagina staat onder de bron van 2 een fragment. Laat dit horen en praat erover na met de groep.
Groep 7 en 8
Kinderen denken na over de verschillende manieren waarop zowel mensen als dieren kunnen communiceren. Door een simulatie ontdekken ze dat communicatie snel verstoord kan worden. Met een creatieve opdracht bedenken ze zelf een oplossing tegen onderwaterlawaai.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Hier staat filmpje. Kijk het eventueel samen. Het is lastig te zien hoe vaak de bruinvissen boven water komen dus het antwoord is aan de kinderen. Maar er zwemmen er sowieso meer dan vier.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Als alternatief kun je deze opdracht ook klassikaal uitvoeren. Laat twee kinderen een boodschappenlijstje maken. Speel dan muziek (op redelijk volume) en laat de kinderen op afstand van elkaar proberen de lijstjes aan de ander over te brengen. Het doel van de opdracht is natuurlijk om kinderen te laten ervaren hoe lastig communiceren met stoorzenders is. Voor mensen is dit vervelend. Voor bruinvissen is het levensbedreigend omdat ze dan geen voedsel meer kunnen vinden. Ook hun voortplanting wordt bedreigd omdat ze veel meer moeite hebben elkaar te vinden.
Tip: denk aan de bouw of onderdelen van schepen, vaarroutes of tijden waarop wel en niet gevaren mag worden. Hebben jullie leuke oplossingen bedacht? Deel ze met ons via: toekomstkunde@wwf.nl.
Op de bronpagina staat onder de bron van 2 een fragment. Laat dit horen en praat erover na met de groep.
Tip: video
Diep in de zee is het een groot kabaal zoals je samen met je groep hebt ontdekt in deze les. Heb je behoefte aan een extra verrijking? Laat dan deze video van de Buitendienst zien. Bioloog Lonneke legt hierin meer uit over onderwaterlawaai en de gevolgen voor het zeeleven.