Een nieuw plan om dieren te redden
Toekomstkunde les 511 op de 4 zoogdieren wordt met uitsterven bedreigd. Onder andere klimaatverandering, verlies van leefgebied, maar ook stroperij spelen hierbij een grote rol.
Met deze les doen kinderen zelf onderzoek naar de oplossingen die er zijn om wilde dieren te beschermen én gaan ze zelf creatief aan de slag voor hun favoriete diersoorten!
Groep 5 en 6
Kinderen bedenken wat ze al weten over bedreigde dieren. Ze leren over een nieuw plan om bedreigde dieren te beschermen in een nieuw reusachtig dierenpark. Daarna denken ze na over de bedreigingen waar dieren mee te maken hebben. Vervolgens maken ze een informatieboekje over 6 bedreigde dieren.
Extra informatie bij deze les
Kinderen kunnen bij deze opdracht vrij opschrijven wat hun associaties zijn. Welke diersoorten kennen ze? Welke bedreigingen kennen ze? Blijf niet te lang in deze opdracht hangen indien er al het een en ander is ingevuld in het vak.
De bron is hier te vinden. Of laat de kinderen naar de pagina www.wwf.nl/bron gaan. Lees het artikel van Kidsweek eventueel samen.
Er zijn veel oplossingen voor de bedreigingen. Kinderen kunnen hier ook voor op internet zoeken. Het kan waardevol zijn om eerst een mini-brainstorm te houden over de verschillende oplossingen, alvorens een oplossing te omschrijven op de lijntjes.
Voor deze opdracht is het printblad nodig. Dat is de derde pagina van de les. Hier vult het kind 6 dierenpaspoortjes in met weetjes en een tekening of foto. Op internet is veel informatie te vinden, maar de kans is groot dat kinderen zelf al veel weten. Het is de bedoeling dat de kinderen ook zelf 2 bedreigde dieren kiezen en hier informatie over opschrijven.
Nadat alles is ingevuld, kan de pagina eenvoudig tot boekje gevouwen worden. Knip hiervoor eerst de buitenste rand eraf en vouw het volgens de instructies van het werkblad. Onder de bron van opdracht 2 staat ook een filmpje met een vouwinstructie.
Tip: bekijk samen de Rangers-website van WWF voor weetjes over bedreigde dieren.
Groep 7 en 8
Kinderen bedenken wat ze al weten over bedreigde dieren. Ze leren over een nieuw plan om bedreigde dieren te beschermen in een reusachtig dierenpark en doen een onderzoek naar de vele bedreidingen waar wilde dieren mee te maken hebben. Vervolgens maken ze een informatieboekje over 6 bedreigde diersoorten en bedenken ze oplossingen om dieren te beschermen.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden. Of laat de kinderen naar de pagina www.wwf.nl/bron gaan. Lees het artikel van Kidsweek eventueel samen.
Er zijn veel bedreigingen en oplossingen. Kinderen weten vaak al veel. Een aantal bedreigingen waar aan te denken valt: stroperij, verlies van leefgebied door bebouwing of (illegale) houtkap/ontbossing, overbevissing, plastic soep, dammen en stuwen in rivieren, mens-dier-conflicten.
Voor deze opdracht is het printblad nodig. Dat is de derde pagina van de les. Hier vult het kind 6 dierenpaspoortjes in met weetjes en een tekening of foto. Op internet is veel informatie te vinden, maar de kans is groot dat kinderen zelf al veel weten. Het is de bedoeling dat de kinderen ook zelf 3 bedreigde dieren kiezen en hier informatie over opschrijven.
Nadat alles is ingevuld, kan de pagina eenvoudig tot boekje gevouwen worden. Knip hiervoor eerst de buitenste rand eraf en vouw het volgens de instructies van het werkblad. Onder de bron van opdracht 2 staat ook een filmpje met een vouwinstructie.
Tip: bekijk samen de Rangers-website van WWF voor weetjes over bedreigde dieren.
Hoe denken kinderen over de toekomst van bedreigde dieren? Is alle dieren in een nieuw park plaatsen de enige oplossing? Praat er samen over.