Oplossingen uit de natuur

Toekomstkunde les 82

Mangrovebossen die golven (en dus overstromingen) tegenhouden, drasland dat overtollig water opvangt. Zomaar twee voorbeelden van natuurlijke oplossingen. In deze les van Toekomstkunde leert jouw groep wat natuurlijke oplossingen zijn, waarom we ze nodig hebben en hoe ze mensen én ander leven een handje helpen!

Groep 5 en 6

Kinderen leren wat natuurlijke oplossingen zijn en waarom we ze nodig hebben. Uiteindelijk gaan ze zelf een natuurlijke oplossing maken en testen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van op het digibord.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk de video eventueel samen. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

a. Dam

b. Het is een stenen muur die door mensen gebouwd is. Er kunnen geen dieren of planten leven. 

Laat de kinderen hun antwoord invullen en bespreek deze klassikaal. Vraag door en praat na, bijvoorbeeld: Hoe kunnen we van een dam een natuurlijke oplossing maken?

Opdracht 5

Je kunt deze opdracht in groepjes laten doen of klassikaal uitvoeren. Hierboven is een handig extra werkblad te downloaden waar het maken van een mini-drasland stapsgewijs uitgelegd wordt.

Als je geen tijd hebt om het mini-drasland te maken, kan je deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=HzMjECOPH9M. De video is in het Engels en moet misschien dus even toegelicht worden. Na het bekijken van de video, kunnen de vragen beantwoord worden.

Opdracht 6

a. Er ligt minder water in het opvangbakje dan er in de fles is gedaan. Er ligt water in de zandmix van de fles.

b. Ja, het zand en de steentjes hebben het water gefilterd. Hierdoor blijft de viezigheid in de fles en komt er schoner water uit.

 

Groep 7 en 8

Kinderen leren wat natuurlijke oplossingen zijn en waarom we ze nodig hebben. Uiteindelijk gaan ze zelf een natuurlijke oplossing maken en testen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van op het digibord.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Bekijk de video eventueel samen. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

a. Dam

b. Het is een stenen muur die door mensen gebouwd is. Er kunnen geen dieren of planten leven. 

Laat de kinderen hun antwoord invullen en bespreek deze eventueel klassikaal. Vraag door en praat na, bijvoorbeeld: Hoe kunnen we van een dam een natuurlijke oplossing maken?

Opdracht 5

Je kunt deze opdracht in groepjes laten doen of klassikaal uitvoeren. Hierboven is een handig extra werkblad te downloaden waar het maken van een mini-drasland stapsgewijs uitgelegd wordt.

Als je geen tijd hebt om het mini-drasland te maken, kan je deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=HzMjECOPH9M. De video is in het Engels en moet misschien dus even toegelicht worden. Na het bekijken van de video, kunnen de vragen beantwoord worden.

Opdracht 6

a. Er ligt minder water in het opvangbakje dan er in de fles is gedaan. Er ligt water in de zandmix van de fles.

b. Ja, het zand en de steentjes hebben het water gefilterd. Hierdoor blijft de viezigheid in de fles en komt er schoner water uit.

 

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Mangrove Adoption Program

Meer natuur in strijd tegen klimaatverandering

WWF-medewerker Maheen Kahn was aanwezig op COP29 in Azerbeidzjan en vertelt over haar ervaringen.
Meer info
ARK Natuurontwikkeling

Duurzaam landgebruik Spanje

Meer info
Casper Douma

Bouwen mét natuur, niet er bovenop!

WWF-medewerker Evita Sanches vertelt over mangroveherstel op Curacao.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.