Nederlandse natuur in de problemen
Toekomstkunde les 18De Nederlandse natuur op land staat er slechter voor dan ooit. Sinds 1990 zijn populaties wilde dieren op landbouwgrond gemiddeld gehalveerd. Vogels en vlinders die vroeger overal rondfladderden, zijn nu bijna een zeldzaamheid geworden.
Wat zijn de oorzaken van deze achteruitgang? En hoe kunnen we er een positieve draai aan geven? Dat ontdekt jouw groep met deze les!
Groep 5 en 6
Kinderen leren welke rol boerenland heeft in het Nederlandse landschap. Ze ontdekken door te tekenen wat er in ons land leeft en wat de invloed is van een kruidenrijk grasland op het aantal wilde dieren.
Extra informatie bij deze les
Voorbeelden van antwoorden:
- Koeien
- Paarden
- Vlinders
- Kikkers
- Insecten
- Geiten
- Varkens
- Honden
- Katten
De bron is hier te vinden. Lees de tekst klassikaal.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Gebruik eventueel het digibord om planten, bloemen, kruiden en verschillende wilde dieren te laten zien. Zo kunnen kinderen deze gebruiken als inspiratie en ze natekenen.
Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insectvriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.
De kinderen bedenken of de producten die zij thuis hebben ook van de boer kunnen komen. En welke producten ze thuis nog niet hebben die ook van de boer komen.
Groep 7 en 8
Kinderen leren over landbouw en maken kennis met de eigenschappen van het boerenland. Ze ontdekken dat dit land thuis is van veel unieke natuur en bedenken zelf een plan om meer wilde dieren op het boerenland te krijgen.
Extra informatie bij deze les
De kinderen vullen een mindmap in. Bespreek na wat de kinderen hebben opgeschreven.
Het goede antwoord op de vraag over de hoeveelheid landbouwgrond in Nederland is ongeveer 60% (kaartje 2).
De bron is hier. te vinden. Laat de kinderen het interview van Janouk met boer Jaring Brunia lezen. Je kunt er ook voor kiezen om dit interview klassikaal te behandelen.
Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Je kunt als extra bron bij deze les eventueel ook een filmpje over de gevolgen van stikstof voor de Nederlandse natuur op de Sallandse Heuvelrug laten zien. In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat de gevolgen zijn voor de hele (voedsel)keten als er te veel stikstof in de grond zit. Bron link:
jeugdjournaal.nl/artikel/2321816-minder-wilde-dieren-in-nederland-door-stikstof
Het idee bij deze opdracht is dat kinderen zelf bedenken hoe ze hun idee willen uitwerken, maar het kan helpen om hier klassikaal enige kaders voor vast te stellen. Gebruik eventueel het digibord om enkele steekwoorden of invalshoeken gezamenlijk te bedenken en op te schrijven. Bij opdracht 4 zijn de kinderen erachter gekomen dat meer bloemen en kruiden een mogelijke oplossing is, maar wat komt daar allemaal bij kijken (qua logistiek, beschikbaar land, onderhoud, et cetera)? En hoe zorgen ze ervoor dat boeren hun oplossing ook gaan omarmen? Hebben de kinderen een toffe oplossing bedacht? Laat het ons weten via de mail: toekomstkunde@wwf.nl.
Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insectvriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.