Maak het verschil met voedsel!
Toekomstkunde les 37Uit het Living Planet Report van 2020 blijkt dat populaties wilde dieren gemiddeld met 68% zijn afgenomen sinds 1970. Met sommige diersoorten, zoals de orang-oetan, gaat het zo slecht dat ze in korte tijd kunnen uitsterven. Hoe wij als mensen met ons voedsel omgaan, is daar een van de belangrijkste oorzaken van.
In deze les leren kinderen over de relatie tussen voedsel en natuur én komen ze erachter dat ze zelf een verschil kunnen maken!
Groep 5 en 6
Kinderen stellen elkaar vragen over voedselverspilling en trekken een conclusie. Ze lezen hoe Janouk van Toekomstkunde met voedsel omgaat en begrijpen dat veel van ons eten niet uit ons eigen land komt. Ze maken een actieposter tegen het verspillen van voedsel.
Extra informatie bij deze les
Praat na over deze opdracht. Wat zijn de meest bijzondere antwoorden die de kinderen hebben gekregen?
De bron is hier te vinden. Het is een verhaal van Janouk. Lees het eventueel samen. Op deze lespagina is onderaan een visuele samenvatting van het rapport LPR te vinden.
Op het printblad ontwerpen kinderen hun eigen actieposter. Op internet kunnen ze naar weetjes zoeken over voedselverspilling. Met de term 'voedselverspilling' komen ze vaak al ver. Daarnaast is onderstaande video van het Jeugdjournaal een aanrader. In het fragment vertellen kinderen over acties die ze zelf hebben bedacht.
Het rapport van WWF uit 2020 was volop in het nieuws. Ook het Jeugdjournaal heeft er 2 items over gemaakt. Deze kun je inzetten om de les mee te beginnen of om kinderen tussendoor wat inspiratie mee te geven.
Fragment over het rapport en de oorzaken, verteld door WWF-directeur Kirsten Schuijt
Fragment over kinderen die in actie komen tegen voedselverspilling
Groep 7 en 8
Kinderen leren dat er veel komt kijken bij de productie van voedsel. Ze weten wat het verschil is tussen plantaardig en dierlijk voedsel. Vervolgens leggen ze een link tussen ontbossing en de productie van vlees. Als creatieve opdracht mogen ze zelf een voedsel-challenge verzinnen.
Extra informatie bij deze les
Je kunt ervoor kiezen om hier een klassikale opdracht van te maken, met behulp van het digibord. Probeer te benadrukken dat aan ieder stuk voedsel veel voorafgaat. Bij de ham kan bijvoorbeeld gedacht worden aan: landbouwgrond waar veevoer verbouwd wordt, dat ook weer licht en water nodig heeft. Ook factoren als transport en bereiding spelen een rol.
De bron is hier te vinden. Het is een verhaal van Janouk. Lees het eventueel samen. Op deze lespagina is onderaan een visuele samenvatting van het rapport LPR te vinden.
Praat eventueel samen over het schema. Dit is een visualisatie van het productieproces zoals dat regelmatig in de praktijk gaat. Het veevoer wordt overigens ook geproduceerd voor varkens en kippen, niet alleen voor rund, zoals is afgebeeld.
Deze opdracht kan ook in groepjes worden uitgevoerd. Doordat de kinderen zelf eerst met wat ideeën aan de slag gaan, krijgen ze een beeld van wat er mogelijk is. Misschien zijn er ook kinderen in de groep die bewust bepaalde voedselgewoontes al omarmd hebben. Laat hen voor de klas hierover vertellen als inspiratie.
Het rapport van WWF uit 2020 was volop in het nieuws. Ook het Jeugdjournaal heeft er 2 items over gemaakt. Deze kun je inzetten om de les mee te beginnen of om kinderen tussendoor wat inspiratie mee te geven.
Fragment over het rapport en de oorzaken, verteld door WWF-directeur Kirsten Schuijt
Fragment over kinderen die in actie komen tegen voedselverspilling
Samenvatting - LPR in Beeld
Het Living Planet Report van WWF wordt elke twee jaar gepubliceerd. Het is een uitgebreid onderzoek naar de trends in de wereldwijde biodiversiteit en de gezondheid van de planeet.
Van de meest recente editie is een visuele samenvatting (in het Nederlands) gemaakt met infographics en boeiende weetjes. Voor kinderen in de bovenbouw kan het een interessant document zijn.